Brandbrief FET: ‘Kleed aanschafsubsidie EV voor particulieren niet uit’

Laatste update 11 september 2020 Leestijd: 3 min

Het Formule E-team (FET) roept staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven in een brandbrief op om de subsidieregeling voor elektrische auto’s voor 2020 en de jaren daarna ongemoeid te laten. Dit naar aanleiding van politieke druk vanuit de Tweede Kamer om de regeling te versoberen. Het samenwerkingsverband van partijen die elektrisch vervoer stimuleren (waar ook BOVAG aan deelneemt) vreest dat eventuele wijzigingen leiden tot onzekerheid bij consumenten en tot een lager beschikbaar budget. Daarmee wordt de vergroening van het particuliere wagenpark onnodig geremd.

Particulieren kunnen sinds 1 juli 2020 € 4000,- subsidie krijgen op de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische auto. Het budget voor de Subsidieregeling Elektrisch Personenauto’s Particulieren (SEPP) bedraagt voor 2020 € 10 miljoen, goed voor 2500 elektrische auto’s. Al 35 dagen na de opening van het loket was de pot voor dit jaar leeg. Wie nu in 2020 nog een elektrische auto koopt, kan vanaf 1 januari 2021 aanspraak maken op het budget voor 2021. Dit heet de doorschuifregeling.

Doorschuifregeling op de tocht

In de Tweede Kamer gaan er bij coalitiepartijen CDA en VVD nu stemmen op de regeling te versoberen. Ten eerste staat de doorschuifregeling op de tocht. Als die verdwijnt, dan zal het vanaf dat moment niet langer mogelijk zijn om in enig jaar een elektrische auto aan te schaffen en in aanmerking te komen voor de subsidiepot van het jaar erná. Dat zal leiden tot veel onzekerheid bij consumenten en in de showroom.

Nieuwe aanvragers vissen achter het net

Daarnaast speelt er een ander probleem: particulieren die middels een private lease-constructie een elektrische auto aanschaffen, ontvangen de subsidie van € 4000,- verspreid over 48 maanden. Wie in 2020 het leasecontract aangaat, krijgt in 2020 dus slechts een klein deel van het subsidiebedrag. De rest van het budget (4000 euro minus de uitgekeerde maandbedragen in 2020) vloeit terug naar de staatskas. Daardoor kan niet het hele subsidiebudget over de jaren heen voor elektrische auto’s worden gebruikt. Concreet: het budget voor 2021 zou hierdoor in de praktijk niet € 17 miljoen bedragen, maar € 17 miljoen minus de verplichtingen aan private leaserijders uit 2020 én minus de doorgeschoven aanvragen uit 2020. Nieuwe aanvragers dreigen achter het net te vissen.

Regeling goed voor milieu en economie

Het FET roept de minister daarom op om de regeling niet uit te kleden, zodat de ingezette groei van de particuliere markt voor elektrische auto’s kan worden doorgezet. “Bovendien kan de regeling bijdragen aan een spoedig en groen herstel van onze economie. De sector kan deze steun in de rug nú goed gebruiken”, aldus het FET in de brandbrief. Verder verzoeken de partijen om snel duidelijkheid te verschaffen aan de sector en de aanvragers van wie de aanvraag is doorgeschoven naar 2021.

Overigens lijkt het budget voor gebruikte elektrische auto’s voor 2020 goed uit te komen voor het aantal aanvragen. Bovendien is het aandeel private lease daar verwaarloosbaar. De geschetste problemen spelen dus alleen bij de markt voor nieuwe auto’s.

Lees hier de volledige brandbrief.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring