Fraude met kilometertellerstanden aangepakt

Laatste update 20 oktober 2020 Leestijd: 3 min

Om fraude tegen te gaan, worden tellerstanden van motorvoertuigen vaker geregistreerd en worden apparaten die de teller kunnen manipuleren, verboden. Ook voor motorfietsen komt er een tellerstandregistratie. De Ministerraad stemde hier 16 oktober mee in op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Het manipuleren van tellerstanden is strafbaar. Fraude met kilometerstanden kost Nederland jaarlijks zo’n 110 miljoen euro aan te veel betaalde aanschafkosten en achterstallig onderhoud. Het kan bovendien onveilige situaties veroorzaken. RDW registreert sinds 2014 tellerstanden van personenauto’s en lichte bestelwagens. Door de registratie en het regelmatig vergelijken vallen onlogische tellerstanden op en kan men fraude achterhalen.

De stevigere aanpak ziet er als volgt uit: 

  • Verbod op apparaten die tellerstanden kunnen manipuleren. Er zijn apparaten op de markt die ervoor zorgen dat tijdens het rijden geen of een beperkte hoeveelheid kilometers wordt bijgeschreven op de teller. Met een verbod op de invoer, verkoop en het in voorraad hebben van deze apparaten, wordt gesjoemel verder aangepakt. 
  • Verplichte registratie kilometerstanden bij relatief nieuwe voertuigen. Relatief nieuwe voertuigen die nog niet apk-plichtig zijn, hebben weinig tot geen grote reparatie of onderhoudsbeurten nodig. Dat maakt deze categorie kwetsbaar. Nu geldt er alleen een verplichte registratie van de tellerstand bij reparaties van boven de 150 euro. Dit wordt uitgebreid naar een verplichte registratie bij alle reparatie-, onderhouds- en bandenwisselbezoeken. 
  • Verplichte tellerstandenregistratie voor motorfietsen. Er komt een verplichting van de tellerstandregistratie bij motorfietsen, bij de overschrijving van het kenteken en bij reparatie, onderhoud en bandenwissels. De schatting is dat tien tot twintig procent van de kopers te veel betaald voor een tweedehands motor, omdat er fraude is gepleegd met de tellerstanden. Er is bovendien een risico dat zij een onveilige motor aanschaffen. De verplichte registratie bij demontage was al vervallen, en dat blijft zo. 
Het kabinet wil de nieuwe regels per 1 juli 2021 in laten gaan. Het voorstel wordt nu naar de Tweede Kamer gezonden. 

De Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), waar BOVAG deel van uitmaakt, zet zich al jaren in om tellerfraude te bestrijden. VAT heeft voorgesteld om apparatuur die tellers kan manipuleren te verbieden. Ook heeft het VAT zich hard gemaakt voor tellerregistratie voor motorfietsen en de verlaging van de 150 euro-grens. Het VAT is blij dat deze maatregelen nu zijn aangenomen. BOVAG steunt de aanpak van tellerfraude, omdat het terugdraaien van tellers niet goed is voor het imago van de branche, waarin juist transparantie en betrouwbaarheid voorop moeten staan.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring