Marktaandeel hybride verdubbelt, EV stabiel

Laatste update 04 mei 2020 Leestijd: 3 min

Bijna 15 procent van alle nieuwe personenauto’s tot en met april 2020 was een (plug-in) hybride en dat is een verdubbeling ten opzichte van het marktaandeel een jaar eerder. Het aandeel vol-elektrische auto’s bedroeg bijna 9 procent, tegen ruim 7 procent vorig jaar. 

Uit de analyse van RDC-cijfers door BOVAG blijkt verder dat het aandeel benzine in de nieuwverkoop daalde van 76 naar iets meer dan 71 procent en diesel nam af van 9 naar ruim 5 procent. Tot en met april werden in Nederland ruim 118.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd en dat zijn er bijna 30.000 minder dan in dezelfde periode in 2019. Op de absolute afzet van EV’s heeft die algemene verkoopdaling dit jaar vooralsnog weinig invloed, terwijl de registraties van (plug-in) hybrides juist fors stegen.

Top-5 elektrisch

Met 10.233 exemplaren werden in de eerste vier maanden van 2020 net iets minder elektrische personenauto’s geregistreerd als een jaar geleden, toen het om 10.776 stuks ging. De Tesla Model 3 is dit jaar tot en met april wederom de populairste EV, hoewel de 1.814 registraties een daling betekenen van 43 procent ten opzichte van de 3.161 Models 3 die in de eerste vier maanden van 2019 werden geregistreerd. KIA zit Tesla dit jaar op de hielen met de e-Niro, waarvan er 1.539 tenaam werden gesteld, tegen 1.153 een jaar eerder (+33 procent). Volkswagen leverde 1.390 e-Golfs af (+11 procent) en de Opel Ampera-E werd 1.282 keer geregistreerd, hetgeen ruim 6 keer zoveel is als een jaar eerder. Hyundai completeert met 819 elektrische Kona’s de top-5, maar dat is wel bijna de helft minder dan in de periode van januari tot en met april 2019.

Hybride standaard

Het aantal nieuwe (plug-in) hybrides was in de eerste vier maanden van 2019 met 10.661 nog vrijwel gelijk aan het aantal nieuwe EV’s. Dit jaar noteert de hybride echter een stijging van 64 procent tot 17.445 exemplaren. Vrijwel elk merk levert momenteel hybride varianten, voor sommige fabrikanten is het tegenwoordig zelfs de standaard en dat vertaalt zich qua CO2-uitstoot ten opzichte van de benzine- en dieselequivalenten ook in BPM-voordeel. 2020 is vooralsnog sowieso een cruciaal jaar voor de autofabrikanten qua CO2 en dreigende boetes vanuit de EU als de doelstellingen niet worden gehaald. Autofabrikanten is er dus alles aan gelegen om kopers in een model met lage uitstoot te krijgen. Met 2.072 geregistreerde hybride Niro’s gooit KIA ook hier weer hoge ogen, gevolgd door een trio van Toyota, waar hybride al langere tijd tot standaard is verheven. Het gaat om 1.832 Corolla’s, 1.353 keer de Yaris en 1.138 stuks van de C-HR. Mazda registreerde 972 hybride exemplaren van de nieuwe CX-30 en bezet daarmee tot en met april de vijfde plek.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring