Driekwart automobilisten blijft onderhoud en reparatie inplannen

Laatste update 01 mei 2020 Leestijd: 4 min

Van de autobezitters die reeds plannen hadden om een afspraak te maken voor onderhoud of reparatie, laat 74 procent zich daar niet van weerhouden door de maatregelen rondom het coronavirus. Bijna 8 procent zegt na opheffing van de 'intelligente lockdown' langer dan een half jaar te wachten met het inplannen van een afspraak of laat het werk helemaal niet meer uitvoeren, zo blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder bijna 1.100 respondenten.

Ondanks de coronamaatregelen zagen BOVAG-leden het aantal uitgevoerde -wettelijk verplichte- APK’s afgelopen maart met 11,4 procent toenemen ten opzichte van maart 2019 en in april bedroeg die stijging 5,1 procent. In totaal voerden de aangesloten autobedrijven in de eerste vier maanden van het jaar al bijna 1,4 miljoen APK’s uit, een toename van 5,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Stilstand is achteruitgang

15 procent van de automobilisten die de intentie hadden onderhoud of reparatie in te plannen, geeft aan direct of binnen een paar weken na het opheffen van coronamaatregelen alsnog een afspraak te maken. Bijna 8 procent stelt het voorgenomen werkplaatsbezoek echter langer dan een half jaar uit, of annuleert dit geheel. Han ten Broeke, algemeen voorzitter van BOVAG, maakt zich zorgen over die laatste groep: “Die 8 procent staat toch voor bijna 700.000 voertuigen in heel Nederland. Veel auto’s staan nu natuurlijk grotendeels stil, maar stilstand betekent ook achteruitgang. Ik begrijp best dat onderhoud en reparatie een hoge kostenpost kunnen betekenen en dat veel mensen zich zorgen maken over hun persoonlijke financiën. Maar als je straks de weg op gaat met een onveilige auto, dan zijn we met z’n allen nog veel verder van huis. De wissel van winter- naar zomerbanden wordt nu in veel gevallen ook niet tijdig ingepland en dat kan bij zomerse temperaturen ronduit gevaarlijk zijn.” 

Haal- en brengservice

Ten Broeke is echter tevreden over het feit dat het gros van de automobilisten wel gewoon aandacht aan zijn auto besteedt: “De autobedrijven stellen dan ook alles in het werk om de veiligheid en gezondheid van medewerkers en klanten zoveel mogelijk te waarborgen, conform de RIVM-richtlijnen. De klant hoeft niet per se naar de werkplaats toe; auto’s kunnen thuis worden opgehaald en teruggebracht of sleutels kunnen bij een speciaal loket worden afgegeven. Monteurs werken met handschoenen aan en gebruiken speciale hoezen voor het stuur, de stoelen en de versnellingspook. Voor bandenwissels en APK worden veel klanten ook actief nagebeld. Wat dat betreft is er dus geen enkele reden om onderhoud of reparatie uit te stellen. Als Nederland straks weer rolt en rijdt, moet iedereen daar ook klaar voor zijn.” 

BNR

Vrijdag 1 mei sprak Han ten Broeke met BNR in De Nationale Autoshow onder andere over het onderzoek. Luister het item hier terug.

Op TV

Tussen 1 en 8 mei is dagelijks meerdere keren de oproep van BOVAG te zien op NPO 1,2 en 3 om onderhoud te blijven doen aan voertuigen, ook in coronatijd. Bekijk hier het filmpje of download hem voor eigen gebruik. 


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring