Invloed coronacrisis op jaarverslag 2019?

Laatste update 19 maart 2020 Leestijd: 2 min

Ondernemers vragen BOVAG of de coronacrisis moet worden verwerkt in het jaarverslag 2019, waar momenteel hard aan wordt gewerkt op veel plekken. Navraag leert: in zeer beperkte mate.

BOVAG begrijpt dat er deze week een bespreking is geweest van de Raad voor de Jaarverslaggeving. Deelnemers zijn onder meer de ministeries van Justitie en financiën vakbonden, VNO-NCW/MKB-Nederland en NBA. Daar is naar verluidt besloten dat deze Raad een brief gaat sturen over de vaak te strenge zienswijze van accountants op de jaarrekeningen 2019.

Geen betrekking op boekjaar 2019

De Raad voor de Jaarverslaggeving stelt dat de coronacrisis in elk geval geen betrekking heeft op boekjaar 2019. De huidige coronasituatie hoeft dus niet cijfers of voorzieningen inzake 2019 te worden verwerkt.

Actuele aanpak in bestuursverslag

Een onderneming moet in het bestuursverslag wel iets zeggen over de huidige situatie en met name over de aanpak. Men kan aangeven wat er nu gedaan wordt, bijvoorbeeld dat er werktijdverkorting is aangevraagd, of aanvullende kredieten. Een feitelijke weergave dus van relevante actuele maatregelen.

Algemene vergadering van aandeelhouders

Een andere vraag van BOVAG-ondernemingen betreft de AVA (algemene vergadering van aandeelhouders), met name of die ook virtueel, online gehouden zou kunnen worden, nu fysieke bijeenkomsten worden afgeraden. Het antwoord luidt: ja, dat kan, mits dat statutair geregeld is. Veel ondernemingen (met name beursfondsen) hebben echter statutaire beperkingen, ook bijvoorbeeld over de termijn van de AVA. Het advies dus om ook even goed te kijken hoe u zaken statutair hebt geregeld.

De verwachting is dat de brief van de Raad voor Jaarverslaggeving eind volgende week breed verspreid wordt.

Deze artikelen zijn ook interessant