Annuleringen in de verhuur van scooters en motoren: hoe ga je hiermee om?

Laatste update 20 maart 2020 Leestijd: 3 min

Gemotoriseerde tweewielerbedrijven ontvangen op dit moment veel annuleringen op uitstaande reserveringen, zowel voor de korte termijn als voor de zomerperiode. Wat kunt u de consument het beste adviseren? Welke rechten en plichten heeft de ondernemer, als we kijken naar de BOVAG-voorwaarden? 

Verhuurt u motorfietsen, bromfietsen, snorfietsen, scooters of high-speed e-bikes of speed-pedelecs? In principe zijn dan de normale annuleringsvoorwaarden van toepassing die onderdeel uitmaken van de verhuurvoorwaarden van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. U kunt hierop terugvallen en de consument ernaar verwijzen. 

De verhuurformulieren kunt u downloaden via deze link. U kunt uw klant voor huurvoorwaarden verwijzen naar bovag.nl/garantie.

Drie belangrijke richtlijnen voor annuleringen (artikel 7): 

1. Als een overeenkomst wordt geannuleerd door de huurder, dan kan de verhuurder de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
  • bij annulering tot de 30e dag (exclusief) voor de dag van verhuur: de aanbetaling met een maximum van 10% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf de 30e dag (inclusief) tot de 7e dag (exclusief) voor de dag van verhuur: 30% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf de 7e dag (inclusief) tot de 3e dag (exclusief) voor de dag van verhuur: 50% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf de 3e dag (inclusief) tot 1 dag (exclusief) voor de dag van verhuur: 90% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf minder dan 1 dag voor de dag van verhuur: de volle huursom.

2. Annuleringen buiten kantoortijden worden afgehandeld alsof ze zijn gedaan op de eerstvolgende kalenderdag.

3. Het annuleren moet schriftelijk.

Advies: ga in gesprek met de klant

Als er sprake is van een aanbetaling of borgstelling, dan is het aan uzelf om te komen tot overeenstemming met uw klant over hoe u met de (financiële) afwikkeling om wilt gaan. De waarborgsom moet natuurlijk geretourneerd worden, al dan niet onder verrekening van openstaande kosten. BOVAG raadt u aan om met de consument in gesprek te gaan. In deze periode wilt u wellicht coulanter omgaan met annuleringen dan normaal. Het is aan u om daar een weg in te vinden en bijvoorbeeld een creatieve oplossing te bedenken zoals een tegoedbon. Let wel op: het aanbieden van een tegoedvoucher is een optie die u uw klant kunt bieden, maar de klant kan zich alsnog altijd beroepen op de annuleringsvoorwaarden. Informeer uw klant hier ook over.

Kom samen tot een oplossing

In de verhuurvoorwaarden staat niets over een situatie als corona. Strikt gezien kunt u annuleringskosten in rekening brengen zoals hierboven beschreven, maar ons advies is om in alle redelijkheid samen tot een oplossing te komen. Een strikte uitleg van de verhuurvoorwaarden zou eventueel door een rechter of de Geschillencommissie als onredelijk gezien kunnen worden. Dat kunnen we op voorhand niet aangeven, want een dergelijke situatie is niet eerder aan de hand geweest. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring