Annuleringen in de verhuur van caravans en campers: hoe ga je hiermee om?

Laatste update 19 maart 2020 Leestijd: 3 min

Caravan- en camperbedrijven ontvangen op dit moment veel annuleringen op uitstaande reserveringen, zowel voor de korte termijn als voor de zomerperiode. Wat kunt u de consument het beste adviseren? Welke rechten en plichten heeft de ondernemer, als we kijken naar de BOVAG-voorwaarden? 

In principe zijn de normale annuleringsvoorwaarden van toepassing die onderdeel uitmaken van de verhuurvoorwaarden van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven. U kunt hierop terugvallen en de consument ernaar verwijzen.

De verhuurformulieren vindt u in de digitale tool. Uw klant kan de huurvoorwaarden downloaden op bovag.nl/garantie

Drie belangrijke richtlijnen voor annuleringen (artikel 7): 

1. Als een overeenkomst wordt geannuleerd door de huurder, dan kan de verhuurder de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
  • bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 10% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 35% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 40% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 50% van de huursom; 
  • bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 75% van de huursom;  
  • bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de aanvangsdatum van de huurperiode: 90% van de huursom; 
  • bij annulering op de aanvangsdatum van de huurperiode of later: de volle huursom. 

2. Annuleringen buiten kantoortijden worden afgehandeld alsof ze zijn gedaan op de eerstvolgende kalenderdag.

3. Het annuleren moet schriftelijk.

Advies: ga in gesprek met de klant

Als er sprake is van een aanbetaling of borgstelling, dan is het aan uzelf om te komen tot overeenstemming met uw klant over hoe u met de (financiële) afwikkeling om wilt gaan. De waarborgsom moet natuurlijk geretourneerd worden, al dan niet onder verrekening van openstaande kosten. BOVAG raadt u aan om met de consument in gesprek te gaan. In deze periode wilt u wellicht coulanter omgaan met annuleringen dan normaal. Het is aan u om daar een weg in te vinden en bijvoorbeeld een creatieve oplossing te bedenken zoals een tegoedbon. Let wel op: het aanbieden van een tegoedvoucher is een optie die u uw klant kunt bieden, maar de klant kan zich alsnog altijd beroepen op de annuleringsvoorwaarden. Informeer uw klant hier ook over.

Kom samen tot een oplossing

In de verhuurvoorwaarden staat niets over een situatie als corona. Strikt gezien kunt u annuleringskosten in rekening brengen zoals hierboven beschreven, maar ons advies is om in alle redelijkheid samen tot een oplossing te komen. Een strikte uitleg van de verhuurvoorwaarden zou eventueel door een rechter of de Geschillencommissie als onredelijk gezien kunnen worden. Dat kunnen we op voorhand niet aangeven, want een dergelijke situatie is niet eerder aan de hand geweest. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring