Vier vragen aan afdelingsbestuurslid en verhuurondernemer Gerard Spoor 

Laatste update 26 juni 2020 Leestijd: 5 min

Gerard Spoor trad in januari toe tot het bestuur van BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven. Hij maakte als nieuw bestuurslid een vliegende start vanwege corona. De crisis heeft ook flinke impact op zijn autoverhuurbedrijf, Van Dusschoten & Van Ginkel in Amersfoort en Zeist, waar hij inmiddels vijftien jaar aan het roer staat. Hoe ervaart hij BOVAG nu van zo dichtbij? En hoe gaat het met zijn onderneming in deze roerige periode?

Wat zijn uw ervaringen de eerste maanden in het bestuur?

“We hebben als bestuur een vliegende start moeten maken door het uitbreken van het coronavirus. Wat mij het meeste opvalt is hoe goed en open de samenwerking is in het bestuur. De bestuursleden zijn concurrenten, maar stappen daar heel makkelijk overheen. Ook kan iedereen prima het onderscheid maken tussen het algemene belang en het persoonlijke belang. Ik had me ook nooit gerealiseerd hoeveel mensen er binnen BOVAG heel actief bezig zijn om onze belangen te behartigen. Zeker nu in coronatijd is dat heel belangrijk.”

Hoe ervaart u BOVAG in deze coronatijd?

“BOVAG zit er bovenop. Wij hebben veel contact met collega’s in het land en met branchemanager Marjolijn Spoorenberg. Marjolijn weet onze wensen vervolgens weer goed te plaatsen binnen de Bovag en de lobbyisten van de Bovag weten onze behoeften weer op de juiste plaatsen onder de aandacht te brengen in ‘Den Haag’. Op die manier wordt er heel direct wat gedaan om onze problemen te verlichten. Mooi voorbeeld is het gratis maken van het schorsen van auto’s. Wij bedenken het en in no-time heeft BOVAG het voor elkaar gekregen bij de betrokken ministeries en het RDW. Nu zijn we bezig om een regeling te krijgen voor al die dure personenbussen die we allemaal stil hebben staan. We hebben de overheid tienduizenden euro’s BPM betaald zodat er 9 personen in mogen en nu mogen er nog maar twee in. Dat is niet eerlijk en momenteel een van de grootste pijnpunten voor autoverhuurders.”

Wat zijn uw eigen ervaringen binnen uw bedrijf in deze (corona)periode?

“Het was zeker in het begin ongelofelijk heftig. Ik had me vooraf nooit kunnen voorstellen dat alles zo snel tot stilstand kan komen. Onze omzet daalde in eerste instantie ook met zeventig procent. Gelukkig is het daarna langzaam weer aangetrokken en zitten we nu nog op ongeveer op een daling van dertig procent. Ik zie dat voorlopig ook niet beter worden. Zolang er geen beurzen, festivals en andere evenementen zijn, blijven de standbouwers, cateraars, licht- en geluidverhuurders en evenementenbureaus weg en gaan mensen niet meer gezellig met negen man in een busje naar een voetbalwedstrijd of een feest. Toch zijn wij niet het slechtst af. Je zult maar een sportschool, horecagelegenheid of tentenverhuurbedrijf hebben. Wij konden nog doorwerken, al hadden we minder klanten. Die bedrijven mogen en mochten helemaal niets en moeten lijdzaam toekijken hoe hun bedrijven als zand uit hun handen glijden. Een nachtmerrie!”

Welke thema’s heeft u binnen het bestuur onder uw hoede, wat speelt er op dit moment?

“Een van de grootste issues in de verhuurbranche op dit moment is het verzekerbaar houden van onze verhuurparken. Er is te weinig concurrentie onder de verzekeraars en wij zijn als branche niet interessant genoeg voor verzekeraars. Dat is een grote bedreiging voor alle verhuurders. Zonder verzekering kun je je hek ’s ochtends niet openen en de premieverhogingen die veel bedrijven voorgeschoteld krijgen zijn bijna niet op te brengen. Binnen het bestuur zijn Martijn Hanekroot en ik verantwoordelijk voor dit dossier. Gezien het enorme belang is er over dit dossier ook veel contact tussen onze voorzitter en de directie van BOVAG. Binnenkort start er een groot onderzoek om uit te zoeken waarom verzekeraars zo terughoudend zijn en wat wij als verhuurders kunnen doen om aantrekkelijker te worden voor verzekeraars. Daarnaast ben ik met voorzitter Henk van den Helder verantwoordelijk voor het dossier duurzaamheid en elektrificatie. Onderwerpen die nu even naar de achtergrond gedrukt zijn, maar op middellange termijn enorm belangrijk zijn voor onze branche. Veel steden hebben al aangekondigd dat in delen van de stad alleen nog zero-emissie voertuigen toegang hebben vanaf 2025. Daar moeten we op anticiperen.”

Weten wie er nog meer in het bestuur van BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven zit? Of wilt u in contact komen met een van de bestuursleden? Kijk dan hier
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring