De pagina wordt geladen...
De RDW gaat de richtlijnen voor de dimlichtcontrole bij een apk aanpassen, zodat ze nauwkeuriger zijn voor de moderne lichttechniek van personenauto’s en trucks. Per 1 januari 2021 moet de koplamptestapparatuur van erkenninghouders aan nieuwe eisen voldoen, en per 1 januari 2022 wordt de norm voor de ondergrond aangescherpt. Dit kan om extra investeringen in de werkplaats vragen.
De RDW wijzigt per 1 januari 2021 de eisen voor de koplamptestapparatuur. De testmethode is volgens de RDW verouderd en goed afgestelde dimlichten zijn belangrijk voor de verkeersveiligheid. Zeker bij de hogere lichtintensiteit van de huidige autoverlichting is een goede afstelling belangrijk om verblinding van andere weggebruikers te voorkomen. Per 1 januari 2021 verandert het volgende:
Ook de ondergrond heeft bij een dimlichtcontrole effect op het meetresultaat, denk aan een scheve vloer of hefbrug die niet waterpas is afgesteld. Uit onderzoek blijkt dat de huidige eisen niet voldoende zijn voor een juiste dimlichtcontrole. De RDW heeft daarom een norm opgesteld voor de meetlocatie, waarbij er vanaf 1 januari 2022 op de vloer of hefbrug een markering moet worden aangebracht. De Toezichthouder Bedrijven van de RDW controleert nu al de vloer en hefbrug bij zijn bedrijfsbezoek. De meting geeft inzicht, maar een negatief resultaat heeft geen gevolgen voor uw bedrijf.
De kosten voor eventueel herstel of aanpassing aan hefbrug of vloer zijn lastig in te schatten volgens de RDW. Wat kunt u doen als een van de twee niet voldoet aan de eisen?
De locatie waar het koplamptestapparaat wordt geplaatst, hoeft niet altijd uitgevlakt te worden. De meeste specialisten kunnen een rails voor het controleapparaat leveren, die bij plaatsing waterpas gemonteerd kan worden. De prijs van de rails varieert tussen de € 600,00 en € 800,00.
De RDW kijkt bij een beoordeling ook naar andere mogelijkheden als de hefbrug of vloer niet voldoet, bijvoorbeeld of kan worden uitgeweken naar een andere plek in de werkplaats. De ervaring van de RDW is dat er over het algemeen de minste problemen zijn met de hefbrug. Uitwijken naar een hefbrug in combinatie met een rails voor het controleapparaat is dan ook vaak de makkelijkste en minst kostbare oplossing, die de juiste kwaliteit levert.