Klanten bellen met een nieuw voertuigaanbod mag straks nog maar drie jaar

Laatste update 30 januari 2020 Leestijd: 3 min

Consumenten moeten straks aangeven dat ze gebeld willen worden door telemarketeers in plaats van aangeven dat ze niét benaderd wil worden in het Bel-me-niet-register. En de termijn dat bedrijven oud-klanten mogen benaderen wordt maximaal drie jaar. Dat staat in het wetsvoorstel ‘Wijziging van de Telecommunicatiewet’ die binnenkort aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd. Voor autobedrijven die ex-leaserijders willen benaderen betekent dit een beperking. BOVAG probeert de termijn via lobby nog te verruimen.

Mona Keijzer wil consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals eenmanszaken, vennootschappen onder firma, commanditaire vennootschappen en maatschappen (‘natuurlijke personen’), beter gaan beschermen tegen ongevraagde telemarketing en de ergernis die hierdoor wordt ervaren. Dat pakt ze op door het huidige opt-out systeem te vervangen door een opt-in-systeem waarbij mensen juist moeten aangeven als ze gebeld willen worden in plaats van andersom. Dit aanpassingsvoorstel is opgenomen in het wetsvoorstel ‘Wijziging van de Telecommunicatiewet’. Het conceptwetsvoorstel telemarketing is in juli en augustus via internet geconsulteerd en ligt nu bij de Raad van State.

Van drie naar vijf jaar

De belangrijkste wijzigingen zijn dat er alleen nog gebeld mag worden met een herkenbaar nummer en dat de termijn dat bedrijven (oud-)klanten mogen benaderen met een nieuw aanbod (de zogenaamde klanttermijn) maximaal drie jaar wordt. Vooral dat laatste kan lastig zijn voor autobedrijven die hun leaseklanten willen (laten) bellen. Mede BOVAG heeft aangedrongen op verruiming van de klanttermijn naar bijvoorbeeld vijf jaar. Daarop heeft Mona Keijzer de sector de kans gegeven zelf regels op te stellen ten aanzien van bepalen van een redelijke klanttermijn. BOVAG praat hierover onder andere met Data Driven Marketing Association (DDMA), de brancheorganisatie van telemarketingbureau’s.

Reclame Code Commissie

Al deze nieuwe regels zijn vastgelegd in een aangepaste reclamecode en gedragscode Telemarketing. Het streven is om deze vanaf 1 maart 2020 onderdeel te laten worden van de Nederlandse Reclame Code (NRC), zodat deze voor iedereen geldt die aan telemarketing doet en klachten kunnen worden behandeld door de Reclame Code Commissie.
 

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring