Privacy waakhond van EU wil datastroom uit auto strikt regelen

Laatste update 14 februari 2020 Leestijd: 3 min

De European Data Protection Board (of EDPB), de privacywaakhond van de EU, doet voorstellen voor strenge regulering van de datastroom die moderne auto’s produceren. BOVAG pleit al jaren voor meer regie over autodata bij de berijder. BOVAG is dus blij met deze stap, maar vindt wel dat er iets te veel alleen over de band van privacy geredeneerd wordt.

De EDPB stelt onder meer dat de automobilist moet weten welke gegevens de auto produceert en verzamelt. En dat die berijder de data moet kunnen inzien en zelfs moet kunnen verwijderen. Wat de EDPB betreft valt heel veel van de autodata onder het kopje privacygevoelig.

BOVAG herkent veel het eigen standpunt in de concept-richtlijn van de EDPB, maar het is wel eenzijdig vanuit privacy ingestoken. Het gaat om meer. Bijvoorbeeld dat data ook waarde heeft en dus ook om díe reden de consument de regie moet hebben. Hij moet bepalen aan wie hij de data vrijwillig of tegen vergoeding beschikbaar stelt. Dat kan handig zijn voor de berijder. Dat bevordert concurrentie. Het kan profijtelijk zijn en het kan innovatie vooruit helpen. En let op, er moet naast de auto ook aandacht zijn voor de telefoon, die steeds vaker het middel is om (persoonlijke) data uit de auto te ontvangen. Daar moet je de boel ook voor regelen.

Uitzetten

Regelen betekent overigens niet dat je álle datastromen moet kunnen afsluiten. Dat geldt alleen voor delen van privacygevoelige info. Voertuigdata en technische data die nodig zijn om de auto goed te laten functioneren, moet je niet kunnen uitzetten. Maar je moet er als consument wel inzicht in (kunnen) hebben. Een delete knop is overigens goed idee, wat BOVAG betreft. Technische gevolgen kunnen we niet overzien. Maar een telefoon kun je ook wissen, dan wel terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Als de consument meer regie krijgt over zijn/haar eigen data, dan stimuleer je dat het dienstenaanbod dat wordt ontwikkeld op basis van die data goed moet zijn. Anders geeft die consument zijn data niet. 

Randvoorwaarde

Wat BOVAG betreft is privacy overigens vooral een randvoorwaarde, maar moet je breder naar data kijken. Als het gaat om data uit de auto, gaat het volgens BOVAG om:
  • Transparantie: weten wat de auto aan data genereert. En naar wie die (mogelijk) gaat.
  • Opt-out: je moet datastromen kunnen uitzetten.
  • Opt-in: je moet kunnen bepalen waar datastromen juist wél heen gaan. Naar partijen die je zelf uitkiest en die je kunnen helpen met handige systemen op basis van die data. Bijvoorbeeld bij het voorspellen van onderhoud. 

 Voorstellen EDPB


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring