Corona: wat moet u hier als werkgever mee?

Laatste update 28 februari 2020 Leestijd: 3 min

Het coronavirus is inmiddels ook in Nederland geconstateerd. Al dagenlang wordt u geconfronteerd met een stortvloed aan informatie over het virus. BOVAG zet op een rijtje wat er van u als werkgever op dit moment wordt verwacht.

Wat u als werkgever op dit moment kunt doen, is beginnen met het informeren van uw medewerkers. Vertel over de symptomen van corona en over hygiënevoorschriften en zorg voor basismiddelen zoals desinfecterende zeep en papieren zakdoeken. Kijk op de website van het RIVM voor juiste informatie hierover. Op deze website staat ook een groot aantal vragen en antwoorden over het virus. De belangrijkste adviezen zijn: regelmatig handen wassen, maak gebruik van papieren zakdoekjes en nies of hoest in de binnenkant van de elleboog. Publiceer eventueel de signalenkaart op uw intranet of hang deze op.

Wat als een medewerker ziek is?

Wanneer een medewerker symptomen opmerkt, laat deze dan thuisblijven en daar de huisarts bellen. Vervolgens instructies van de GGD opvolgen.

Mag ik mijn medewerkers verplichten om mee te werken aan een onderzoek om te kijken of zij besmet zijn?

Nee, alleen de GGD mag mensen verplicht laten onderzoeken. U kunt bij vermoeden van besmetting wel de toegang tot uw bedrijf ontzeggen maar dan moet u deze medewerker wel doorbetalen.

Mag een medewerker thuisblijven uit angst voor besmetting?

Nee, behalve wanneer er een goede reden is voor die angst.

Als een werknemer in quarantaine moet, heeft hij dan recht op loon?

Ja. Als een medewerker buiten zijn schuld om niet kan werken, is de werkgever loon verschuldigd. De ondernemer moet zorg dragen voor de verletkosten.

 

Wanneer een van mijn medewerkers besmet is, moet ik dan mijn bedrijf sluiten?

Nee, u hoeft uit eigen beweging niet uw bedrijf te sluiten. Alleen wanneer dat op aanwijzing van een overheidsinstantie wordt opgelegd.

Extra hygiëne voor showrooms en winkels

In winkels en showrooms is het nu extra belangrijk alle richtlijnen en voorschriften over hygiëne in acht te nemen. Besteed bij het schoonmaken extra aandacht aan oppervlakken en voorwerpen die door veel verschillende mensen worden aangeraakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: pinapparaten, toonbanken / balies, kassa’s, deurklinken, tafels en stoelen, Koffiekopjes, borden, bestek, Kranen, zeepdispensers, telefoons en toetsenborden.

Kijk voor meer nuttige tips voor ondernemers ook op de website van VNO-NCW.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring