Accuwerkgroep zet tanden in regelgeving over lithium-ion accu’s

Laatste update 07 februari 2020 Leestijd: 3 min

Elektrische mobiliteit is booming, maar hoe ga je veilig en verantwoord met deze technologie om? En hoe benutten leden van BOVAG de kansen die elektrische mobiliteit biedt? Met die gedachten in het achterhoofd heeft BOVAG aan aantal enthousiaste leden om zich heen verzameld in een accuwerkgroep. Eerste klus van de groep: regels rond de opslag van Li-Ion accu’s werkbaar en betaalbaar maken. 

BOVAG is al langer betrokken bij overleg over lithium-ion-accu’s, met de brandweer, de Inspectie voor Leefomgeving en Transport en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. En concrete regelgeving is ook al in de maak. Zo schrijft de NEN 9140 voor hoe je veilig werkt aan e-auto’s. En is op verzoek van BOVAG gestart met de PGS 37, die technische veiligheidsvoorschriften voor de opslag van Li-Ion accu’s moet formuleren. Om het gat tussen het hier en nu en de publicatie van de PGS 37 te vullen, werkt het Ministerie van Infrastructuur en Milieu versneld aan een zogenaamde circulaire met regels voor de opslag van Li-Ion accu’s. Een circulaire is een soort juridisch noodverband met een tijdelijke adviesfunctie. En dat was het moment om leden van BOVAG te betrekken bij de regels die in de maak zijn. 

Zinvol en betaalbaar

Jan Bessembinders, specialist Milieu & Veiligheid bij BOVAG: “We hebben de accuwerkgroep opgericht om de circulaire van commentaar te voorzien, om er zo voor te zorgen dat de maatregelen ook in de praktijk werkbaar zijn. We pleiten ervoor om de regels te beperken, zeker wanneer je een kleine hoeveelheid accu’s opslaat. Fietsbedrijven zitten bijvoorbeeld vaak in de bebouwde kom en hebben beperkt de ruimte. We willen voorkomen dat ondernemers vuurwerkbunkers moeten gaan bouwen om hun accu’s in op te slaan, want als je veilig en verantwoord met Li-Ion technologie omgaat, zijn de risico’s beperkt. De insteek van onze reactie is dat maatregelen zinvol en betaalbaar moet zijn.” In de BOVAG-werkgroep zitten leden vanuit alle bloedgroepen, waaronder fiets-, auto-, truck- en revisiebedrijven. 

Consultatie

Naast BOVAG hebben ook andere partijen zoals de brandweer, gemeentes, RIVM, RAI Vereniging en het ministerie zelf gereageerd. “Nadat het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat alle commentaren heeft verwerkt, komt er een openbare consultatie”, legt Bessembinders uit. “Zodra deze online is, brengen we al onze leden hier natuurlijk van op de hoogte!” 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring