NOW-regeling houdt autodealers op de been

Laatste update 18 december 2020 Leestijd: 5 min

Uit de BOVAG Branche Barometer over de eerste drie kwartalen van 2020 blijkt dat de ‘gemiddelde’ autodealer een nettoresultaat van 37.261 euro -oftewel 0,46 procent- heeft gerealiseerd. Zonder de overheidssteun in de vorm van de NOW-regeling zou er per vestiging echter 13.877 euro verlies zijn geleden. De voorraden beginnen bovendien op te lopen.

Onder invloed van de vele coronamaatregelen tijdens de eerste ‘golf’ noteerde de sector in het tweede kwartaal van dit jaar een omzetdaling van 23,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. In het derde kwartaal was er juist sprake van 7,4 procent méér omzet; de internationale autoproductie kwam weer op gang en de intelligente lockdown was verleden tijd. Cumulatief viel de omzet over de eerste drie kwartalen 8,8 procent lager uit dan een jaar eerder.

Zwaard van Damocles

De NOW-regeling heeft autodealers met een gemiddelde van ruim 51.000 euro aan bijzondere baten boekhoudkundig overeind gehouden. Afhankelijk van het merk dat vertegenwoordigd wordt en afhankelijk van het door de dealer gekozen tijdvak, zal er in veel gevallen echter nog een correctie gaan plaatsvinden zodra de definitieve hoogte van de subsidie wordt vastgesteld. Over terugbetaling kunnen afspraken worden gemaakt, maar er hangt momenteel een ander groot zwaard van Damocles boven de autodealers en dat zijn de oplopende voorraden. De omloopsnelheid van de voorraad nieuwe auto’s daalde van 6,7 in het derde kwartaal van 2019 naar 5,6 in Q3 van 2020, terwijl parallel daaraan het aantal stadagen toenam van 55 naar 66. Vanwege de voorraadeffecten door de lockdown ligt het voor de hand dat importeur en dealers met elkaar tot gunstigere afspraken over de voorraadfinanciering komen.

Aftersales

Ook de aftersales staat onder grote druk, getuige de absorptieratio van 69,7 procent, terwijl deze dekkingsgraad in het derde kwartaal van 2019 nog 73,7 procent noteerde. Deze ratio bepaalt in welke mate de omzet uit aftersales de algemene kosten van het bedrijf kan dekken en die kosten lagen tot en met het derde kwartaal ook nog eens gemiddeld zo’n 36.000 euro lager. De omzet uit  onderdelen nam met ruim een tiende af en de werkplaatsomzet daalde bijna 7 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per voltijdsmonteur komt voor heel 2020 op 1.172 en dat is het laagste niveau sinds de start van de BOVAG Branche Barometer in 1995. Bovendien daalde de gemiddelde bezettingsgraad in de werkplaatsen in de eerste drie kwartalen van dit jaar met ruim 4 procentpunt ten opzichte van een jaar geleden, tot 84,5 procent.

Alle hens aan dek

Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers, maakt zich grote zorgen over de cijfers tot en met het derde kwartaal in combinatie met de nieuwe lockdown: “Dealers kregen al een stevige knauw dit jaar en daar komt nu nog meer tegenslag bovenop. De nieuwe coronamaatregelen leggen in combinatie met de fiscale wijzigingen per 1 januari momenteel gigantisch veel druk op onze organisaties. Deze situatie is zó ver verwijderd van een normale gang van zaken dat er niet meer te anticiperen valt met een beetje meer hier en minder daar. Alle essentiële pijlers in het dealerbedrijf worden keihard geraakt. Dit is alle hens aan dek. En daarmee een duidelijke oproep aan fabrikanten, importeurs, financiers, leasemaatschappijen en overheid om gezamenlijk alle registers open te trekken. Wij moeten elkaar helpen en hier doorheen slepen, zoals ook gedurende dit absurde jaar van veel kanten flexibiliteit is getoond. Gezien de oplopende voorraden en dalende omloopsnelheid is het sowieso ongepast om nu nog trailers vol nieuwe auto’s bij dealers af te leveren en te factureren.” 

Overheidssteun

De Kroon oppert ook een flexibelere houding met betrekking tot de overheidssteun: “Het criterium voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) van de overheid zou 20 in plaats van 30 procent moeten bedragen, want in ons geval gaat dit wel over héle grote bedragen, ook al tikken we net niet die grens van 30 procent aan. Hanteer daarbij ook de keuzevrijheid voor de periode van omzetvergelijking, zoals nu ook kan bij NOW3; dat doet veel meer recht aan de situatie waarin ondernemers zich nu bevinden en het zou velen helpen om door deze periode heen te komen.“
 
*NB: de cijfers die in de BOVAG Branche Barometer worden genoemd zijn gemiddelden per vestiging, en moeten niet verward worden met totalen over de hele dealermarkt. Genoemd percentage of cijfer kan dus positiever uitvallen dan de gehele markt, als bijvoorbeeld het aantal vestigingen daalt.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring