Nieuwe productverantwoordelijkheden voor ondernemers vanaf 1 september 2020

Laatste update 28 augustus 2020 Leestijd: 3 min

Het hele systeem van typegoedkeuringen wordt aangescherpt. De concrete aanleiding vormde het dieselschandaal. Strengere controle op fabrikanten bleek nodig, ook ten behoeve van voertuigen die al in gebruik zijn genomen. De nieuwe Europese kaderverordening (EU) 2018/858 gaat in op 1 september 2020 en regelt het Europese systeem van typegoedkeuren van motorvoertuigen, aanhangers en onderdelen daarvan. De hele keten krijgt nieuwe productverantwoordelijkheden. Ook introduceert de verordening markttoezicht op deze voertuigen. 

De gehele distributieketen krijgt meer verantwoordelijkheden, afhankelijk van de rol die wordt gespeeld. Dit geldt voor bijvoorbeeld tweede fase-bouwers of importeurs van voertuigen van buiten de EU; deze ondernemers worden ‘fabrikant’ met de daarbij behorende verantwoordelijkheden. Een dealer die een Europees voertuig voor de verkoop in de showroom heeft staan, is een ‘distributeur’ met bijbehorende verantwoordelijkheden. In dit schema worden de rollen en bijbehorende verplichtingen weergegeven. Deze verantwoordelijkheden gaan gepaard met meer juridische mogelijkheden voor de goedkeurings- en markttoezichtautoriteit. De introductie van de bestuurlijke boete is hiervan de belangrijkste.

Betere controle typegoedkeuringen

Een van de belangrijkste bouwstenen van de nieuwe regels is betere controles van auto's die al in de handel zijn gebracht. De huidige typegoedkeuringsregels omvatten onder andere toezicht op voertuigen en onderdelen in de productiefase, maar in de toekomst zullen de lidstaten regelmatig steekproefsgewijze controles moeten uitvoeren van voertuigen en onderdelen die al op de markt zijn gebracht en de resultaten daarvan publiekelijk bekendmaken. De autoriteiten krijgen de mogelijkheid om onmiddellijk maatregelen te nemen tegen non-conforme producten op hun grondgebied. De markttoezichtautoriteit kan besluiten voertuigen terug te roepen of, in ernstige gevallen, volledig terug te trekken uit de markt.

Toezicht in de praktijk

Markttoezichtautoriteiten controleren of de producten die al op de markt zijn veilig zijn, niet schadelijk voor het milieu en precies hetzelfde zijn als de producten die zijn getest en goedgekeurd door de goedkeuringsautoriteit. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het markttoezicht bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) belegd. RDW en ILT spreken over samenwerkingsmogelijkheden. Hoe de controle er in de praktijk uit gaat zien en wie welke taak op zich neemt wordt nog bekendgemaakt. Wat de eisen in de praktijk precies betekenen, moet de komende tijd duidelijk worden.

Vragen?

Heeft u concrete vragen over wat dit voor u in de praktijk betekent, kijk dan bij de vragen en antwoorden op de site van de RDW. Heeft u een vraag die daar nog niet tussen staat, mail deze dan naar joseburgemeester@bovag.nl. BOVAG legt de vraag dan voor aan de autoriteiten, zodat deze wordt toegevoegd.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring