Protocol voor mobiliteitssector in de maak 

Laatste update 24 april 2020 Leestijd: 7 min

BOVAG maakt zich, samen met relevante branchepartijen, hard voor een protocol voor de gehele mobiliteitssector. Dit protocol, waarin een vertaling van de richtlijnen van het RIVM naar de dagelijkse praktijk wordt gemaakt, ligt op dit moment voor bij alle branches in de mobiliteit en wordt dinsdag a.s. naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gezonden voor een toetsing. Met dit protocol gaat de totale mobiliteitssector uit van dezelfde veiligheidsmaatregelen en dat geeft niet alleen helderheid voor ondernemers, maar zeker ook voor medewerkers, leveranciers en de klant.  

In de persconferentie van dinsdag 21 april gaf premier Rutte aan dat we ons door het coronavirus nog een tijd in de anderhalvemetersamenleving zullen moeten bewegen. Bij die samenleving hoort ook een anderhalvemetereconomie en om deze goed en veilig te kunnen laten draaien, hebben we richtlijnen nodig voor het houden van afstand, hygiëne en bescherming in en om het bedrijf.  

Samenwerken 

BOVAG zocht contact met alle betrokken brancheorganisaties om samen te komen tot een document met maatregelen die veilig werken en winkelen in tijden van corona mogelijk te maken. De RAI Vereniging, Focwa, Vaco, Beta, VNA, VIV, Stiba, ARN, OOMT, Innovam, FNV, CNV Vakmensen en De Unie leverden hun bijdrage aan een gezamenlijk protocol. “Te veel versnippering van protocollen maakt het doorvoeren van corona-maatregelen inefficiënt en verwarrend voor ondernemers”, geeft algemeen-directeur Peter Niesink aan. “Daarnaast moet de klant precies weten waar hij aan toe is, want we zien toch veel terughoudendheid nu als het gaat om de aanschaf van een fiets of onderhoud van een auto. Dit is een branche-overstijgend probleem, laten we dan ook kijken hoe we als totale sector meer kunnen samenwerken. Uiteindelijk zijn we er allemaal bij gebaat als we dit virus onder controle krijgen. En dat lukt alleen maar samen.” 

Open versus gesloten sectoren 

Voor gesloten sectoren, zoals de rijschoolbranche (en bijvoorbeeld ook de kappersbranche) is een protocol een vereiste en spelen het protocol en de beschermingsmiddelen een rol bij het weer open stellen. De protocollen hebben geen juridische status. Voor de open sectoren geldt het protocol als een handleiding. Deze protocollen worden lichter getoetst en hebben daarmee een andere status dan de protocollen van de gesloten sectoren. BOVAG werkt samen met onder meer het CBR ook aan een protocol voor de rijschoolbranche. 

Goedkeuring EKZ 

Komende week wordt het Protocol voor de mobiliteitssector ter toetsing aangeboden aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Na goedkeuring is het protocol en de bijbehorende instructies voor medewerkers, leveranciers en klanten direct beschikbaar voor alle BOVAG-ondernemers.

Nu al meer weten? Lees de veelgestelde vragen & antwoorden over het Protocol voor de mobiliteitsector.

Veelgestelde vragen en antwoorden protocol

Waarom zijn er protocollen nodig? 
Wat staat er in die protocollen? 
Wie zijn er betrokken bij het protocol voor de mobiliteitssector? 
Waarom vindt BOVAG een gezamenlijk, branchebreed protocol belangrijk? 
Voor wie is het Protocol Mobiliteitssector bedoeld? 
Moet ik alle maatregelen die in het protocol genoemd worden toepassen? 
Waarom is er een apart protocol in ontwikkeling voor rijscholen? 
Wat moet ik doen als ik er niet uit kom met mijn protocol? 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring