BOVAG-voorzitter Eckhardt op BNR: “BPM-besluiteloosheid staatssecretaris nekt dealers”

Laatste update 27 mei 2019 Leestijd: 3 min

BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt was vanmiddag te gast in de Nationale Autoshow op BNR. Hij noemde de houding van staatssecretaris Snel van Financiën in het BPM/WLTP-dossier onacceptabel.

Het interview is hier terug te luisteren

“Nu vaststaat dat er veel extra BPM-inkomsten zijn als gevolg van invoering van de WLTP, moet de BPM-tabel zo snel mogelijk worden aangepast”, stelde Eckhardt vrijdagmiddag op radiozender BNR. “We houden de staatssecretaris aan de belofte van zijn voorganger dat invoering van de WLTP geen extra BPM-inkomsten zou mogen opleveren. De besluiteloosheid van de staatssecretaris zorgt voor aarzelende kopers, lege orderportefeuilles en veel onzekerheid in de markt”, aldus de BOVAG-voorzitter.

Duidelijke cijfers

Eckhardt kondigde aan dat BOVAG een ronde gaat maken langs leden van de Tweede Kamer zodra de staatsecretaris met zijn eigen cijfers over de BPM-effecten van de WLTP-invoering komt. BOVAG heeft er geen vertrouwen in dat de TNO-data van de overheid de staatssecretaris tot actie zullen aanzetten.  BOVAG beschikt over harde en duidelijke cijfers van onderzoeksbureau JATO, die onomstotelijk aantonen dat de papíeren CO2-uitstoot van bestaande automodellen met wel twaalf procent is gestegen, met als gevolg dat dezelfde auto nu in een hogere BPM-categorie valt en dus een hogere aanschafprijs heeft. Eckhardt: “Vorig jaar werd bijna een half miljard extra aan BPM opgehaald en dat is grotendeels terug te voeren op de invoering van de WLTP. Niks budgetneutraal dus.”

Autobrief III

De BOVAG-voorzitter keek op BNR ook vooruit als het gaat om de autobelastingen. Eind 2020 loopt de zogenoemde Autobrief II af, en de plannen voor de periode vanaf 2021 zullen worden vastgelegd in Autobrief III. Naar verwachting zal die brief gedomineerd worden door elementen uit het Klimaatakkoord. BOVAG heeft een zevenpuntenplan opgesteld met voorstellen en randvoorwaarden inzake de toekomstige autobelastingen. Kernpunten zijn dat de autobelastingen niet mogen stijgen - liever nog dalen, dat de BPM moet worden afgebouwd, dat we nieuwverkoop (en dus verjonging en verduurzaming van het wagenpark) moeten stimuleren en dat we moeten waken voor forceren van de markt door overstimulering van met name EV’s, die nu nog maar beperkt beschikbaar zijn, maar binnenkort in groten getale. En natuurlijk wil BOVAG bestendig fiscaal beleid. Eckhardt: “Dus niet elk jaar een zwieper aan de belastingknoppen, maar duidelijkheid voor de wat langere termijn. Dat geeft rust op de markt en dat is goed voor de branche en voor de klanten.”

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring