Zes van de tien retailers en hoteleigenaren maken zich zorgen over macht online platforms

Laatste update 12 maart 2019 Leestijd: 3 min

Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de macht van online platforms. Dit concludeert de Hogeschool van Amsterdam na onderzoek onder 540 ondernemers. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van ShoppingTomorrow. Zorgpunten van retailers en hotels zijn onder andere de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben.

Aan het onderzoek deden leden van onder andere Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de BOVAG-afdelingen Fietsbedrijven en Gemotoriseerde Tweewielers mee. Uit de resultaten blijkt dat 75% van de gemotoriseerde tweewielerbedrijven en 49% van de fietsbedrijven voor verkoop actief is op online platforms. Fietsbedrijven doen dit hoofdzakelijk om overtollige voorraad te verkopen (73%), gemotoriseerde tweewielerbedrijven gebruiken ze voornamelijk voor de verkoop van hun ‘gewone’ producten (67%).  

Zorgpunten onder retailers

Ondernemers zien veel kansen in online platforms, maar er zijn ook pijnpunten in de samenwerking. Zo vindt 58% van de alle deelnemers aan het onderzoek dat online platforms zoals Booking.com, Amazon en Alibaba veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen.

viaBOVAG.nl als tegengeluid

De resultaten van dit nieuwe onderzoek van Shopping Tomorrow bevestigen BOVAG opnieuw in de overtuiging dat het goed is om een tegengeluid te laten horen tegen de grote portals. De oprichting van het eigen occasionplatform viaBOVAG.nl in 2018 is daarvan een duidelijk bewijs. Met transparantie, lage kosten, grip op leads en een heldere klantpropositie van áltijd BOVAG Garantie helpt viaBOVAG.nl BOVAG-leden om zo snel mogelijk in contact te komen met potentiële kopers. 

Meer informatie

Klik hier voor het rapport met de onderzoeksresultaten: www.cmihva.link/MarketPlaces2019
 
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring