Gedwongen stilstand dreigt voor duizenden nieuwe trucks

Laatste update 06 maart 2019 Leestijd: 3 min

Stilstand dreigt voor duizenden nieuwe vrachtauto's en bussen, nu Kiwa de werkplaatskaarten voor de slimme tachograaf niet op tijd kan leveren. TLN, evofenedex, RAI Vereniging, BOVAG en KNV roepen de overheid daarom op tot actie.


Duizenden nieuwe vrachtauto’s en bussen kunnen mogelijk niet de weg op omdat Kiwa, het bedrijf dat in Nederland kaarten levert voor de tachograaf, zogenoemde werkplaatskaarten niet op tijd kan leveren. Die werkplaatskaarten zijn namelijk nodig voor het ijken van de nieuwe tachografen, voordat de vrachtauto’s de weg op gaan.

De overheid zou volgens de organisaties in Europa kunnen pleiten voor meer flexibiliteit bij de invoering van de slimme tachograaf, bijvoorbeeld door voorlopig geen boetes uit te delen voor het rijden met een nieuwe vrachtauto met ‘oude’ tachograaf.​

Nieuwe vrachtauto’s en bussen die na 15 juni 2019 op kenteken worden gezet, moeten zijn voorzien van een nieuwe versie van de tachograaf: de slimme tachograaf of Smart Tacho. In Nederland heeft het bedrijf Kiwa Register B.V. van de overheid de opdracht gekregen de noodzakelijke tachograafkaarten te leveren voor de slimme tachograaf.

Kiwa twee maanden te laat

Maar nu meldt Kiwa onlangs pas over ruim twee maanden te kunnen leveren (vanaf 15 mei). Terwijl de werkplaatskaarten volgens Europese wetgeving uiterlijk 15 maart in alle lidstaten verkrijgbaar moeten zijn. Die werkplaatskaarten zijn namelijk nodig voor het ijken van de nieuwe tachografen, voordat de vrachtauto’s de weg op gaan.
 
Voertuigleveranciers, dealers, transportbedrijven en andere bedrijven die vrachtauto’s gebruiken, zijn nu de klos. 15 mei is veel te laat. De nieuwe voertuigen met een slimme tachograaf worden sinds deze maand namelijk al afgeleverd bij de dealers. Vrachtwagens die nu al bij de dealer ‘op voorraad’ staan, mogen na 15 juni ook de weg niet op zonder slimme tachograaf. Transportbedrijven en handels- en productiebedrijven die vrachtauto’s inzetten, rekenen op de voertuigen die zij al lang geleden hebben besteld en in gebruik willen nemen. Maar als de tachografen van die nieuwe voertuigen niet op tijd geijkt kunnen worden, kunnen zij die vrachtauto’s helemaal niet gebruiken.​

Volgens de vijf ​organisaties is meer flexibiliteit vanuit Europa bij de invoering van de slimme tachograaf dus noodzakelijk. Dan kunnen de vrachtauto’s gewoon geleverd worden en kunnen de kopers van die vrachtauto’s de​​ze alsnog inzetten. De organisaties roepen minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dan ook op om hier in Brussel voor te pleiten. En bijvoorbeeld tijdelijk afspraken te maken over de handhaving op de aanwezigheid van de nieuwe tachograaf.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring