Dit betekent een no deal-brexit voor import van nieuwe en gebruikte voertuigen

Laatste update 29 maart 2019 Leestijd: 3 min

Hoewel er nog geen duidelijkheid is over of het Verenigd Koninkrijk (VK) mét of zonder deal de Europese Unie verlaat, bereidt ook de RDW zich voor op het scenario no deal-Brexit. Een no deal-Brexit heeft namelijk consequenties voor het inschrijven van nieuwe en gebruikte voertuigen.

Typegoedkeuringen Verenigd Koninkrijk

Na de Brexit-datum verliezen e11-typegoedkeuringen hun geldigheid als gevolg van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie (EU). Fabrikanten die e11-typegoedkeuringen voor hun systemen, componenten of volledige voertuigen gebruiken, moeten hun typegoedkeuringen onderbrengen bij een andere Typegoedkeuringsinstantie (Type Approval Authority, TAA) in de Europese Unie. De TAA uit de desbetreffende lidstaat van de EU27 zal een nieuw goedkeuringscertificaat afgeven. Ook afzonderlijke e11-typegoedkeuringen binnen een niet-e11-goedkeuring van volledige voertuigen (Whole Vehicle Type Approval, WVTA) verliezen hun geldigheid als gevolg van de Brexit, waardoor de gehele WVTA ongeldig wordt.

Voor UNECE-typegoedkeuringen (herkenbaar aan de E11-markering) verandert er niets. Verder moet de fabrikant een vertegenwoordiger in de EU aanstellen voor zover dit nog niet is gebeurd. Wilt u uw typegoedkeuringen onderbrengen bij RDW, neem dan per e-mail contact op met VCA. VCA coördineert de omzetting van e11-typegoedkeuringen in het Verenigd Koninkrijk voor de diverse TAA's. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van VCA.

Importeren nieuw

Nieuwe en ongebruikte voertuigen met een Certificaat van Overeenstemming (CVO) uit het Verenigd Koninkrijk (e11) kunnen na de Brexit alleen op dat CVO geregistreerd worden als het voertuig voor de Brexit in de handel is gebracht én de fabrikant voor de Brexit-datum een aanvraag heeft ingediend voor de omzetting van de e11-typegoedkeuring. De importeurs die de Versnelde Inschrijving (VI) gebruiken, zijn hierover al benaderd.

Kan het voertuig niet versneld worden ingeschreven, dan behandelt de RDW het voertuig als invoer vanuit een land buiten de EU of EVA-land. Het voertuig moet dan individueel gekeurd worden op een keuringsstation van de RDW.

Import gebruikt

Voertuigen die eerder geregistreerd zijn in het Verenigd Koninkrijk worden na de Brexit-datum niet meer in Nederland ingeschreven op basis van een EU-kentekenbewijs of een kentekenbewijs uit het Verenigd Koninkrijk. De RDW behandelt het voertuig als invoer vanuit een land buiten de EU of EVA-land. Het voertuig moet dan individueel gekeurd worden op een keuringsstation van de RDW.  

APK-rapport overnemen bij invoeren

Na de Brexit wordt het APK-rapport niet meer overgenomen omdat het Verenigd Koninkrijk geen EU- of EVA-land is.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring