Brandbrief naar minister over slimme tachograaf

Laatste update 14 maart 2019 Leestijd: 2 min

In een brandbrief verzoekt BOVAG samen met TLN, evofenedex, KNV en RAI Vereniging, minister Nieuwenhuizen om bij de Europese Unie aan te dringen op uitstel van de wettelijke introductiedatum van de slimme tachograaf. De minister heeft daarop aan de Tweede Kamer geschreven dat zij de zorgen met de branche deelt over de vertraging in de levering van de werkplaatskaarten en dat zij Kiwa aansprakelijk stelt voor de vertraging. Verdere oplossingen voor het probleem zijn nog niet gegeven. Deze week volgt een gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hierover.

Duizenden Nederlandse vrachtauto’s en bussen dreigen niet te kunnen worden afgeleverd en ingezet doordat Kiwa een vertraging heeft van twee maanden in de levertijd van de nieuwe werkplaatskaarten. Europese wetgeving schrijft voor dat nieuwe vrachtauto’s en bussen die na 15 juni 2019 op kenteken worden gezet, voorzien moeten zijn van een smart-tachograaf. In Nederland kreeg het bedrijf Kiwa van de overheid de opdracht om de werkplaatskaarten te leveren voor deze slimme tachograaf.

Door de vertraging levert Kiwa de werkplaatskaarten pas een maand voor de verplichtingstelling. Enkele fabrikanten leveren al voertuigen met de nieuwe tachograaf omdat er vanuit werd gegaan dat de nieuwe werkplaatskaarten per 15 maart beschikbaar zouden zijn. Deze voertuigen kunnen nu niet voor 15 mei worden afgeleverd en dat kan tot problemen leiden. Daarom is de inzet van RAI vereniging en BOVAG er met name op gericht een (tijdelijke) oplossing te krijgen voor de overbrugging tot 15 mei.

Ook aan de kant van het ministerie wordt momenteel met man en macht gewerkt om tot een werkbare en toegestane oplossing te komen. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring