Bijna kwart minder schade door ADAS

Laatste update 04 maart 2019 Leestijd: 5 min

De Nederlandse autobranche moet in 2030 rekening houden met een daling van 23 procent in het aantal schades als gevolg van de toename van rijhulpsystemen in personenauto’s, oftewel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Dit blijkt uit een studie van VMS | Insight in opdracht van BOVAG. De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vereisen specialistische kennis, waardoor de omzet uit schadeherstel 9 procent zal afnemen in vergelijking met 2018.

Vorig jaar onderzocht VMS | Insight namens BOVAG de gevolgen van de opkomst van elektrische auto’s op het omzetpotentieel in de werkplaats en dit onderzoek is soortgelijk ingestoken. Er blijken vier rijhulpsystemen die een duidelijke impact hebben op het beperken van autoschade. Voor elk van deze ADAS-systemen is de penetratiegraad voorspeld met een laag, hoog en realistisch scenario.

De cijfers

Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 was 45 procent al uitgerust met een automatisch noodremsysteem (Automatic Emergency Braking; AEB) en zonder verplichtstelling door de (Europese) overheid zal in 2030 zo’n 90 procent van alle nieuwe auto’s hierover beschikken. Gevolg daarvan is elf procent minder schades en vijf procent minder omzet. Systemen voor dodehoekdetectie en rijstrookassistentie zorgen elk voor een afname van vijf procent in het aantal schades en één procent omzetdaling , terwijl automatisch inparkeren leidt tot een schadedaling van vijf procent en een omzetafname van drie procent. Dit alles gecombineerd leidt tot een verwachte daling van 23 procent in het aantal schadegevallen en negen procent minder omzet voor werkplaatsen van auto- en schadeherstelbedrijven. 

Specialisme 

Reparatie of vervanging van ADAS betekent steeds vaker dat specialistische kennis en kunde vereist is. Bumpers, grilles, autoruiten en andere onderdelen zijn namelijk uitgerust met sensoren, radars en camera’s die na demontage en montage weer opnieuw ingeregeld en gekalibreerd moeten worden. Daarvoor is ook speciale apparatuur nodig. De technologie heeft ook effect op reguliere werkzaamheden, aangezien het (opnieuw) monteren van een bumper of trekhaak, of het plaatsen van een nieuwe voorruit al kalibratie kan vereisen. Net als bij de geprognotiseerde ontwikkelingen omtrent elektrische auto’s, is het ook voor wat betreft de toename van ADAS voor alle schadeherstel- en autobedrijven zaak zich te verdiepen in deze materie. Dit onderzoek van BOVAG helpt te bepalen in welke mate investeringen in opleidingen en apparatuur benodigd zijn of welke samenwerkingsverbanden aangegaan kunnen worden om zich voor te bereiden op de nabije toekomst. 

Herkenbaarheid en bewustzijn 

Uit de studie blijkt overigens dat heel veel automobilisten zich überhaupt niet bewust zijn van de aanwezigheid van rijhulpsystemen in hun voertuig. ADAS worden door veel autofabrikanten ingezet als marketingtool met eigen benamingen, hetgeen de herkenbaarheid en eenduidigheid niet ten goede komt. Een noodremsysteem heet bij het ene merk ‘Active City Braking’ en kan bij andere ‘Front Assist’, ‘Active City Stop’ of ‘Automatic Emergency Braking’ genoemd worden, met afwijkende afkortingen en iconen die actief worden gepromoot. De systemen werken grotendeels identiek, maar kunnen op cruciale elementen juist weer afwijken. Het ene systeem remt bijvoorbeeld alleen af, terwijl het andere desnoods tot een volledige stop komt. De automobilist moet echter zulke veiligheidssystemen in elke auto kunnen herkennen en erop vertrouwen dat ze hetzelfde functioneren. Door een standaard te creëren hoeft de bestuurder zich ook niet telkens opnieuw in te lezen. 

Opzet en doel 

BOVAG heeft deze studie laten uitvoeren met als doel inzicht en duiding te geven met betrekking tot de ontwikkelingen op het vlak van ADAS en deze door te vertalen naar scenario’s voor de penetratie van deze systemen in de Nederlandse markt en het wagenpark. Daarnaast werd beoogd de invloed op onderhoud, reparatie en schadeherstel te kwantificeren. De studie heeft betrekking op personenauto’s en is vooral kwantitatief en bedrijfseconomisch ingestoken. VMS | Insight heeft uitgebreid deskresearch uitgevoerd en gesproken met veel deskundigen van binnen en buiten de  
automotive, met wetenschappers, fabrikanten, dealers, importeurs en fleetowners. 

Informatiebijeenkomst 

Op 10 april licht BOVAG de uitkomsten van het ADAS-rapport verder toe in een bijeenkomst in het BOVAGhuis in Bunnik. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden voor de ADAS-bijeenkomst. Daarnaast komt ADAS aan de orde in de Regiobijeenkomsten voor onafhankelijke autobedrijven en is er meer over te lezen in de BOVAGKrant van deze maand.


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring