Autodealers geven importeurs een 6,6 

Laatste update 29 maart 2019 Leestijd: 3 min

BOVAG-autodealers geven de relatie met hun importeur een 6,6. Dat is het resultaat van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG-Autodealers. Die score is 0,2 lager dan het jaar ervoor en hetzelfde als in 2016. Voornamelijk de toenemende bonusafhankelijkheid van klanttevredenheid en de interpretatie daarvan halen het rapportcijfer omlaag. Dealers van BMW/MINI beoordelen hun importeur voor het derde jaar op rij het beste met een 8,8. 

Meer dealers dan ooit tevoren vulden deze keer de vragenlijsten in. De scores kwamen van 1.302 dealervestigingen; een respons van 57,1 procent. De grootste pijnpunten van RODI vorig jaar voeren ook nu de boventoon. Veel dealers ervaren problemen met standards, de omgang met klanttevredenheidsmetingen en met de afspraken die importeurs maken met fleetowners en leasemaatschappijen. Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers: “Het belang van samenwerking in de keten is groter dan ooit, want alleen daardoor kunnen ook de resultaten voor elke schakel in die keten verbeteren. Meer gelijkheid is daarbij hoognodig. We hebben ons dan ook niet voor niets aangesloten bij Franchisenemersnetwerk Nederland en input geleverd voor de nieuwe wet die ervoor moet zorgen dat de rechten en plichten van contractpartners worden verankerd.” 

Invloed 

Slechts een enkele dealer geeft aan dat zijn importeur de standards heeft versoepeld, terwijl ruim vier op de tien dealers ervaren dat sales-standards zijn verzwaard. Grote achteruitgang in waardering valt te noteren bij de profijt die dealers hebben van afspraken die hun importeur maakt met leasemaatschappijen en fleetowners. Vorige keer was dit al een punt van zorg, maar in RODI 2018 is het met een 4,9 het slechtst gewaardeerde aspect. Tegelijk blijft ook op het gebied van CSI (Customer Satisfaction Index; klanttevredenheidsonderzoeken) onvrede heersen, terwijl dit een steeds grotere rol in de beloning van dealers door importeurs speelt. De Kroon: “Als de bonussen van dealers steeds meer afhankelijk worden van CSI, dan moet een dealer zelf natuurlijk wel ook voldoende invloed kunnen uitoefenen op de contacten met zijn klanten. Helaas zien we daar vaak geen balans in en wordt er afgerekend op iets waar de ondernemer zelf veel te weinig grip op kan krijgen.” 

Echte partners  

De ‘winnaar’ van RODI 2017 en RODI 2016 staat voor het derde jaar op rij op de hoogste trede van het erepodium; de importeur van BMW/MINI steekt met een algemene waardering van 8,8 ver boven de rest uit en scoort zelfs 0,1 hoger dan vorige keer. “Ik kan deze importeur niet anders dan prijzen voor de manier waarop zij met hun dealers omgaan. De dealer is voor BMW/MINI namelijk een échte partner en een verlengstuk, waardoor hun hele keten structureel beter presteert”, aldus De Kroon. 


Foto: V.l.n.r.:  Martin Hegeman (voorzitter BMW/Mini Dealervereniging), Stefanie Würst (algemeen directeur BMW Nederland) en Bert de Kroon (voorzitter BOVAG Autodealers).

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring