Truckdealer: zorg dat u klaar bent voor de slimme tachograaf

Laatste update 25 januari 2019 Leestijd: 3 min

De Europese Commissie voert vanaf 15 juni 2019 de slimme tachograaf in. Dat betekent dat alle bedrijfswagens die vanaf deze datum voor het eerst worden geregistreerd, moeten beschikken over de G2V1-tachograaf. De verwachting is dat de nieuwe tacho pas over een paar maanden op de markt komt. De Europese Commissie stelt de verordening echter niet uit en er komt geen restantvoorraadregeling. Dit kunt u doen om u nu al voor te bereiden.

De ‘smart tacho’ is voorzien van nieuwe functies zoals locatiebepaling en de mogelijkheid voor handhavers om op korte afstand fraudesignalen op te sporen. De voertuigen die deze nieuwe tachograaf aan boord moeten hebben zijn vooral N2-, N3, M2- en M3-voertuigen. En in sommige gebruikssituaties kan ook het een personen- of bestelauto met aanhangwagen zijn die een totale toegestane massa van de combinatie van meer dan 3500 kg heeft. Niet alle tachograafleveranciers zijn klaar voor de nieuwe verordening, dit kan problemen opleveren voor de branche. De Europese Commissie komt namelijk niet met een restantvoorraadregeling en stelt de verordening niet uit.

Advies aan carrosseriebouwers en truckdealers

  • Wat u nu al kunt doen is bij het in uw offertes en planning al zoveel mogelijk rekening houden met deze nieuwe eis. Voertuigen die vanaf 15 juni geregistreerd worden, moeten mogelijk tegen meerkosten omgebouwd worden.
  • Het kan een optie zijn om samen met de klant te besluiten om de chassis-cabines voor 15 juni te registreren en te naam te stellen, waarna de rest van het voertuig wordt afgebouwd. Ombouw wordt hierbij voorkomen.
  • Laat bij het bestellen van het voertuig het voertuig zoveel mogelijk af-fabriek technisch voorbereiden om als chassis-cabine voor 15 juni 2019 toegelaten te worden door de RDW. Denk aan zij-afscherming, verlichtingseisen, spatborden, stootbalk en afscherming van scherpe delen. De opbouw kan eventueel na 15 juni 2019 afgemaakt en (aanvullend) gekeurd worden. 
  • Het is wellicht een optie om te schuiven in de planning, waardoor voertuigen die wel af-fabriek voorzien zijn van een nieuwe tachograaf later op te bouwen.

Inspanningen BOVAG en RAI Vereniging

De nieuwe tachograaf is een eis voor gebruikers. Het is geen Europese voertuigtoelatingseis (zoals emissie en verlichting), maar het is wel gekoppeld aan een registratiedatum. Een restantvoorraadregeling was niet toepasbaar. BOVAG heeft hier samen met de RAI vereniging alles aan gedaan om dit geregeld te krijgen, maar dit bleek helaas niet haalbaar.

Tweede generatie tachograaf

De slimme tachograaf die vanaf 15 juni 2019 verplicht wordt voor nieuwe voertuigen is voorzien van een Global Navigation Satellite System, dat de locatie van het voertuig bepaalt en bewaart. Ook kan een handhaver het systeem op korte afstand aflezen met een Dedicated Short-Range-unit. In de Europese regelgeving staat dat vanaf 15 januari 2034 alle motorvoertuigen in het internationaal goederenvervoer minimaal moet worden voorzien van deze G2V1-tachograaf. Er wordt ook al gesproken over een G2V2-tachograaf, een tweede versie van deze tweede generatie digitale tachograaf, die mogelijk eind 2024 verplicht wordt. Het gaat voor G2V1-tachografen mogelijk alleen om een software-update.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring