82 procent boottrailers vertoont mankementen

Laatste update 12 augustus 2019 Leestijd: 3 min

Tijdens een inspectie door BOVAG na afloop van de Sneekweek constateerden keurmeesters van de branchevereniging dat maar liefst 82 procent van de gecontroleerde boottrailers gebreken vertoont en een risico vormt voor de verkeersveiligheid. Van scheuren in banden tot een veter in plaats van een breekkabel. In Friesland werden 132 aanhangwagens onder de loep genomen, waarvan er slechts 24 geen mankementen hadden.

Exact tien jaar eerder voerde BOVAG in Sneek een soortgelijke controle uit en de staat van onderhoud van de boottrailers lijkt sindsdien verslechterd. Destijds had 61 procent verouderde banden en deze keer was dat 71 procent, oftewel 94 van de 132 aanhangers. Het advies luidt om de banden elke zes jaar te vervangen, maar de controleurs troffen meerdere trailers aan met rubber uit de jaren ’90 en met grote scheuren of een vervormd karkas. Speling op de wiellagers werd ook meermaals geconstateerd. In 2009 had 23 procent een beschadigde of ontbrekende breekkabel dan wel hulpkoppeling, terwijl dat percentage nu is opgelopen tot 29. Een enkeling gebruikte zelfs een veter als breekkabel. Op het vlak van verlichting is wel enige verbetering, hoewel nog steeds een derde de zaken niet op orde heeft. Opvallend is dat veel boottrailers de verplichte mistlamp missen of de lampen met plakband op de trailer bevestigen.

Keuringsplicht

In tegenstelling tot buurlanden Duitsland en België kent Nederland geen APK voor aanhangwagens. Op basis van de controle van boottrailers en eerdere inspecties van onder andere paardentrailers stelt BOVAG voor om een vorm van keuringsplicht op de politieke agenda te plaatsen. Telkens weer zien keurmeesters van BOVAG vele schrijnende gevallen, waarbij grote risico’s worden genomen en levensgevaarlijke combinaties de openbare weg op gaan. In geval van een boottrailer betekent het dat er in feite twee potentiële projectielen onderweg zijn en bij paardentrailers is tevens het dierenwelzijn in het geding. Het hoognodige, periodieke onderhoud van aanhangwagens is in Nederland op vrijwillige basis en bij verkeerscontroles kan de politie boetes of rijverboden uitdelen, maar de pakkans is klein. Uit de controle in Sneek blijkt dat veel booteigenaren zich simpelweg onbewust zijn de technische staat van hun aanhangwagen.

Een greep uit de media-aandacht:

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring