Riskeer geen boete: lever cijfers aan bij het CBS

Laatste update 28 september 2018 Leestijd: 3 min

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) start een pilot bij auto-, truck-, en motorbedrijven waarbij er minder intensief wordt herinnerd om kwartaalstatistieken aan te leveren en er strenger wordt gehandhaafd. Bedrijven in Nederland zijn verplicht om mee te werken met CBS-onderzoeken, doen zij dit niet dan krijgen ze een boete. Met de pilot beoogt het CBS een hogere respons te krijgen waardoor ze per ronde minder bedrijven hoeven aan te schrijven.

Het CBS levert als hét statistische bureau van Nederland betrouwbare statistische informatie en data inzicht in maatschappelijke vraagstukken. Dit doen ze voor alle branches, ook de mobiliteitsbranche. BOVAG gebruikt CBS cijfers voor publicaties zoals Mobiliteit in Cijfers.

Belangrijk

Om actuele en relevante cijfers aan te kunnen bieden vraagt het CBS data op bij bedrijven. Meewerken aan onderzoeken van het CBS is verplicht, wel proberen ze gegevens zo efficiënt mogelijk te verzamelen. Zo gebruiken ze zo veel mogelijk data die al beschikbaar is via andere instellingen zoals de RDW. Ter aanvulling vragen ze ieder kwartaal een deel van de bedrijven in de branche om aanvullende data. Veel bedrijven voldoen trouw aan dit verzoek, maar ook zijn er bedrijven die verzaken data aan te leveren.

Pilot

Om de respons te vergroten start het CBS met een pilot onder auto-, truck- en motorbedrijven. Bedrijven in die branches die vanaf Q3 (begin oktober) een verzoek krijgen voor het aanleveren krijgen na het initiële verzoek slechts één herinnering en één waarschuwing. Er wordt dus niet meer telefonisch herinnerd. Levert een bedrijf binnen de gestelde tijd geen data aan, dan worden ze overgedragen aan de afdeling handhaving. Net als voorheen leidt dat bij dan nog niet insturen tot een boete of een last onder dwangsom. De hoogte van de boete is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en blijft gelijk. Uiteraard evalueert het CBS het effect van deze pilot.

In het kort

  • Het CBS start een pilot in de auto- truck- en motorbranche voor een hogere respons
  • Meewerken aan CBS-onderzoeken is voor bedrijven verplicht
  • Verzaken om cijfers in te sturen betekent een boete of dwangsom
  • Bedrijven worden voortaan niet meer telefonisch herinnerd
  • Bedrijven worden gevraagd om mee te werken middels één brief, één herinnering en één waarschuwing (dus drie communicatiemomenten).

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring