BOVAG Privacy Game: ‘Een mooi middel’

Laatste update 09 november 2018 Leestijd: 3 min

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is ondertussen volop werking. Om iedereen binnen uw organisatie op een eenvoudige en leuke manier op de hoogte te brengen van alle regels is de BOVAG Privacy Game ontwikkeld.

Veilig omgaan met persoonsgegevens van klanten en collega’s is sinds mei van dit jaar een wettelijke plicht. Strenge regelgeving moet voorkomen dat privacygevoelige informatie ‘op straat’ komt te liggen. Mocht er toch iets misgaan dan zijn hoge boetes het gevolg.
 
Dit klinkt heel serieus en dat is het ook. Daarom is het heel belangrijk dat iedereen die in uw organisatie met privacygevoelige informatie te maken heeft, weet wat de regels zijn en wat er van hem of haar wordt verwacht. En dit hoeft dan gelukkig geen serieuze kost te zijn: wie de BOVAG Privacy Game speelt, leert alle regels namelijk op een eenvoudige en prettige manier, aan de hand van quizvragen. Via smartphone, tablet of computer krijgen uw medewerkers de basiskennis op een laagdrempelige en heldere manier voorgeschoteld.
 
De eerste BOVAG-bedrijven hebben de Privacy Game ondertussen gespeeld of zitten daar middenin. Zoals bijvoorbeeld de mensen van M. de Koning Autobedrijven. Aad van Vianen, Group Finance Manager bij M. de Koning, heeft in zo’n vier uur alle vier de levels van het spel gespeeld. Die vier levels zijn met name van belang voor de dataprofessionals van een bedrijf, zoals de medewerkers van ict, hr en finance. 

Twee levels

De meeste medewerkers hebben voldoende kennis na het spelen van de eerste twee levels. Dit kost dan circa twee uur. “Het voordeel van dit spel is dat je het niet in een keer hoeft uit te spelen. Je kunt zelf bepalen wanneer je er mee bezig wilt zijn. Tijdens je pauze even een kwartiertje meepakken bijvoorbeeld”, zegt Van Vianen.
 
Het belang om iedereen die binnen de organisatie met privacygevoelige informatie omgaat op de hoogte te brengen van de strenge regelgeving is groot. Vandaar dat bij M. de Koning Autobedrijven zelfs prijzen worden uitgeloofd voor de beste ‘privacygamers’. “Wij hebben ons bedrijf op eigen kracht helemaal AVG-proof gemaakt. Een lastig project waarbij bleek dat niet iedereen voldoende kennis had van de regels. Je wilt er echter alles aan doen om onbewuste en onbedoelde datalekken te voorkomen. Net op dat moment kwam de BOVAG Privacy Game in beeld. En dat blijkt ondertussen een mooi middel om op een eenvoudige manier alle informatie bij onze mensen te krijgen”, aldus Van Vianen. “Het is zelfs een argument naar de toezichthouder toe om duidelijk te maken dat je als organisatie serieus bezig bent met de nieuwe regels.”

Deelnemen?

Elke BOVAG-organisatie kan gebruik maken van de Privacy Game. Deelname kost € 7,50 (exclusief btw) per persoon. Meer weten over de game en hoe u er me aan de slag kunt? Kijk dan op mijn.bovag.nl/privacygame.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring