Terugkijken: keuzes voor de toekomst centraal op BOVAG Schadeseminar

Laatste update 14 mei 2018 Leestijd: 5 min

Verschillende deskundigen zetten op het goedbezochte BOVAG Schadeseminar van 26 april een duidelijke toon: de markt gaat fors krimpen en de aard van het werk verandert ingrijpend. Een strategie om mee te bewegen is onontbeerlijk. Hoe ontwikkel je die? BOVAG laat daarvoor een strategisch onderzoek uitvoeren naar toekomstperspectieven voor schadeherstelbedrijven.

Het derde schadeseminar van BOVAG Schadeherstelbedrijven was de aftrap voor een grootschalig onderzoek naar de toekomst van schadeherstel. Na een welkomstwoord van algemeen voorzitter Bertho Eckhardt stelde nieuwe branchemanager en dagvoorzitter Frank Ruygrok zich voor. “In twaalf jaar is er veel gebeurd”, zei hij. “Denk aan de komst van smartphones of YouTube. Niemand weet wat de komende twaalf jaar gaan brengen. Vandaag beginnen we bij het hier en nu, en doen we een poging inzicht te krijgen in waar we in 2030 staan.”

Merk-erkend schadeherstel

Voorzitter Toine Beljaars schetste hoe dat ‘hier en nu’ er in de branche uitziet, aan de hand van een onderzoek onder leden van BOVAG Schadeherstelbedrijven, verzekeraars en fabrikanten naar het belang van merk-erkend schadeherstel nu en in de toekomst. De boodschap: iedereen verwacht dat merk-erkend schadeherstel belangrijker gaat worden, en dat er in toenemende mate op gestuurd zal gaan worden. “Merk-erkend repareren leeft. Stakeholders denken dat het belangrijk wordt. We houden het in de gaten.” Hij beloofde een vinger aan de pols te houden voor wat betreft de beschikbaarheid van technische informatie en juridische vraagstukken rond keurmerken en mededinging. De resultaten van het onderzoek zijn hier  te lezen.

Regie

Vervolgens nam Ivonne van der Horst het woord, verbonden aan adviesbureau de Strategieboerderij, dat door de Van Mossel Autoschade Groep ingeschakeld werd om een strategie te ontwikkelen voor de komende jaren. Van der Horst deelde de bevindingen van het uitgebreide onderzoek. Die liegen er niet om. Zij schetste vier grote veranderingen in de samenleving ten aanzien van mobiliteit: “Als het technisch mogelijk is en de consument wil het, dan gaat het gebeuren. Dus de autonome auto komt er.” Fabrikanten worden aangekeken op de veiligheid, en zij zullen de regie nemen over de keten.

High-tech

Consequentie van die hang naar veiligheid en de ontwikkeling van autonome voertuigen is dat het aantal schades enorm zal dalen. Daar staat tegenover dat het schadebedrag hoger wordt: fabrikanten passen meer lichtgewicht materialen toe, carrosseriedelen zitten vol elektronica. Monteurs worden high-tech specialisten, met een of meer merkcertificaten en een hoger salaris. En schadebedrijven moeten veel meer merkgerichte investeringen doen.

Stoppen of doorgaan

Die drie factoren krimp, high-tech en merkgericht investeren leiden tot forse krimp en sanering van de schademarkt. “Bedrijven die hard geraakt worden verdwijnen niet zomaar van de markt. Dat zorgt voor grote problemen de komende jaren.” Van der Horst raadde iedereen dan ook van harte aan om “net als Van Mossel een eigen mening te vormen over de markt en daar strategie op te maken.” Zij reikte de zaal zes denkvragen aan: heeft u buffers, maakt u winst, zit u op een goede locatie, heeft u nuttige kruiwagens, wordt u gelukkig van vernieuwen, heeft u een plan voor de toekomst? 

Schaal is alles

De volgende spreker, René Seyger van onderzoeksbureau Roland Berger, verdiepte het verhaal van Van der Horst. Seyger liet zien hoe de grote trends leiden tot twee verschillende schademarkten: cosmetisch en groot/complex. “Je kunt het niet allebei”, hield hij de zaal voor. Ook hij voorspelt ketenintegratie door fabrikanten. “Het kan comfortabel zijn om in zo’n systeem te zitten, maar het betekent uitholling van uw ondernemerschap.” Seyger voorspelt meer harde sturing en een verdere segmentering van de markt tussen leasemaatschappijen, verzekeraars en fabrikanten. “Elke partij vormt straks een apart segment. Twee segmenten bedienen op één label lukt niet. U zit nu in een race to the bottom, waar schaal alles is. Maar wanneer u keuzes maakt, differentieert en samenwerkt met andere bedrijven, kunt u met elkaar een toekomst bouwen.” 

Expertsessies

De komende maanden organiseert Roland Berger met BOVAG Schadebedrijven een drietal sessies met experts, ondernemers en partijen in de schadesector, waarin dieper wordt ingegaan op deze ontwikkelingen. Dat levert in het najaar een rapport op met handvatten voor ondernemers. “Hoe differentieer je nou? Hoe maak je de keuzes voor de toekomst? Wat zijn je kansen? Wat zijn de gebieden waarover je kunt nadenken?”, dat moet het onderzoek van Seyger duidelijk gaan maken.

Pensioen

Daarna nam filosoof Ruud Veltenaar het woord. Hij nam de zaal mee langs grote, stormachtige ontwikkelingen in mobiliteit en maatschappij. “Wat is de purpose van uw bedrijf”, vroeg hij. “Misschien is dat niet schadeherstellen, maar zorgen voor continuïteit in mobiliteit. Denk vanuit een heel andere rol. U moet kantelen. Alleen dan kunt u de wereld zien die op ons afkomt.”
Ten slotte sprak Toine Beljaars een dankwoord uit aan Frans Kragten, zijn mede-oprichter van BOVAG Schadeherstelbedrijven. Kragten gaat met welverdiend pensioen. Op de borrel met dinerbuffet na afloop nam hij vele felicitaties in ontvangst.



Tekst: Sjoerd van der Linden
Foto’s: Bas Hermsen
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring