België schaft belasting bedrijfsfiets af, waar blijft Nederland?

Laatste update 16 maart 2018 Leestijd: 3 min

België schaft de belastingen en sociale heffingen op de fiets van de zaak af. Een goede zaak, vindt BOVAG. De Nederlandse overheid zou daar een voorbeeld aan moeten nemen. Een eenvoudigere regeling maakt het voor werkgever en werknemer aantrekkelijker om voor een fiets van de zaak te kiezen, of dat nou een fiets, een e-bike of een speed pedelec is.

De Belgische overheid maakte begin deze maand bekend alle belastingen en sociale heffingen voor over de aanschaf en het gebruik van een fiets van de zaak af te schaffen. Daarmee neemt ons buurland een flinke voorsprong op Nederland Fietsland, waar de regels veel te omslachtig zijn en ze zelfs een averechtse werking hebben op de animo van werkgevers en werknemers om voor een bedrijfsfiets te kiezen. Bovendien wordt daarmee de beoogde winst voor het klimaat en gezondheid niet gehaald.

BOVAG pleit samen met de Fietsersbond, Natuur & Milieu, VNA, ANWB en RAI voor een sterk vereenvoudigde en werkbare regeling in Nederland. Nota bene al in 2012 werd er een Green Deal Fiets afgesloten, waarin de toenmalig minister Schultz Van Haegen met de branchepartijen afspraken heeft gemaakt om meer mensen hun woon-werkverkeer op de fiets te laten afleggen. Concreet werd er afgesproken dat bedrijven die fietsen naar het werk stimuleren, bijvoorbeeld door middel van leaseconstructies, zouden worden ondersteund. Daar is tot op heden nog niets van terecht gekomen en gelden er nog altijd ingewikkelde regels en heffingen.

Complexe bijtellingsberekening

Zo moet er in Nederland bij het gebruik van een fiets van de zaak niet een vast percentage van de aanschafprijs bij het loon worden opgeteld,  zoals bij een auto van de zaak, maar moet die ‘bijtelling’  worden berekend. Dat is nogal complex en kan op diverse manieren, bijvoorbeeld door bij te houden hoeveel kilometers er privé worden gefietst, vermenigvuldigd met een zelf te berekenen kilometerprijs op basis van de waarde in het ‘economische verkeer’. Dat zijn de kosten per kilometer voor zaken als onderhoud, reparatie, stroom (in geval van een e-bike), afschrijving en verzekering. Het bijhouden van een kilometerregistratie en controle op het aantal privékilometers is echter geen doen, evenmin als het bepalen van de waarde in het economische verkeer. Er kan ook worden gerekend met een jaarlijkse afschrijving, maar niemand weet hoe die afschrijving te berekenen. Zelfs onder belastinginspecteurs heerst grote onduidelijkheid over de juiste rekenmethodes en dat maakt werkgevers huiverig om een fiets van de zaak te verstrekken, uit angst voor naheffingen.


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring