De pagina wordt geladen...
De voorgenomen plannen van het kabinet om de negatieve effecten rondom BPM bij import te bestrijden, vallen goed bij BOVAG. De marktverstoring die optreedt door de huidige BPM-regelgeving is BOVAG al jaren een doorn in het oog. Bij nieuwe regels en meer transparantie is de hele branche gebaat.
BOVAG zet zich al jaren in voor een gelijk speelveld voor ondernemers. Het liefst ziet de vereniging dat de BPM wordt afgeschaft, maar zolang dat nog niet mogelijk is moet er iets worden gedaan aan de problemen die er bijvoorbeeld zijn bij de berekening van de BPM bij import. Door de huidige regelgeving hebben verschillende partijen daar een verdienmodel van kunnen maken en dat verstoort de markt. Bij het bepalen van de waarde van een auto wordt gebruik gemaakt van een tabel, koerslijsten of een taxatierapport. In de laatste twee gevallen kan het misgaan: koerslijsten worden gemanipuleerd en taxateurs verzinnen of vergroten schades aan auto's op om extra korting op de BPM te krijgen.
Samen met het ministerie, de Belastingdienst en de taxateurs is het BOVAG enkele jaren geleden al gelukt om strengere eisen aan het taxatierapport te stellen als middel voor waardebepaling en BPM-berekening. Dat blijkt echter nog niet voldoende te zijn. In de praktijk blijkt dit vaak nog veel discussie op te leveren met de Belastingdienst. Soms zijn de motieven van de procederende partijen ook niet helemaal helder en zuiver en lijkt de vergoeding van de proceskosten (die vaak hoger zijn dan het terug te vragen belastingbedrag) het doel op zich. En dat gebeurt dan vaak ook nog zónder dat de eigenaar van het voertuig dat weet. Dat is een eigenaardig verdienmodel dat niet fraai afstraalt op de branche.
Het kabinet werkt vóór het einde van het jaar vier oplossingen uit om de negatieve effecten rondom de import van gebruikte auto's uit het buitenland zo veel mogelijk tegen te gaan:
BOVAG houdt uiteraard vinger aan de pols.