De pagina wordt geladen...
De snorfiets mag naar verwachting vanaf februari of maart 2019 niet meer op vrijliggende fietspaden rijden binnen de ring A10 in Amsterdam. Dit staat in het verkeersbesluit, dat afgelopen week is goedgekeurd door de gemeenteraad van Amsterdam. Daarmee werden ook meer details bekend over hoe de situatie er volgend jaar uit gaat zien voor snorfietsers in onze hoofdstad. Eind juni stemde de Raad van State in met de wetswijziging, waarmee de weg voor gemeenten vrij is om de snorfiets in hun gemeente naar de rijbaan te verplaatsen met helmplicht.
De gemeenteraad van Amsterdam keurde op 17 juli 2018 het concept verkeersbesluit met daarin de plannen voor de verplaatsing van de snorfietsen naar de rijbaan goed. Daarin staat dat:
In december start de voorlichtingscampagne richting snorfietsrijders. Ondernemers en ook uw klanten ontvangen een persoonlijke brief van de gemeente Amsterdam met meer uitleg. Zodra er meer bekend is, kunt u dit lezen op www.amsterdam.nl/scooter. U kunt uw klanten naar deze website verwijzen voor meer informatie. Er komen volgend jaar drieduizend extra verkeersborden en tijdelijke markeringen op de weg om snorfietsers te helpen om het juiste wegdeel te vinden.
Nadat de regeling in Amsterdam ingaat, worden snorfietsers eerst twee maanden geïnformeerd bij ‘verkeerd’ gedrag, daarna volgen twee maanden van waarschuwingen. Vier maanden na de invoering kunnen snorfietsers daadwerkelijk een bekeuring krijgen als ze met hun snorfiets op het fietspad rijden of geen helm dragen. Hoe de handhaving er precies uitziet, wordt bekendgemaakt in september.
Mensen met bijzondere persoonlijke (lichamelijke) omstandigheden kunnen vanaf december 2018 een aanvraag voor ontheffing indienen. Vooraf wordt echter niet bepaald wanneer iemand in aanmerking komt voor zo’n ontheffing. Een commissie met medisch jurist, GGD-arts en sociaal domein-beleidsmedewerker beoordelen de aanvragen.
Vorig jaar heeft BOVAG meerdere keren met de gemeente gesproken over een ombouwregeling van snorfiets naar een bromfiets. De gemeente wilde de keuring betalen en met de RDW regelen dat er één of twee keuringslocaties in Amsterdam zouden komen. Ook zouden ze scooterdealers aanwijzen, om de ombouw uit te voeren. Deze hele regeling gaat niet door! De huidige gemeenteraad heeft dit voornemen ingetrokken. In plaats daarvan stimuleert de gemeente Amsterdam mensen om over te stappen naar een schoner alternatief. Er komt een subsidie van ongeveer 700.000 euro beschikbaar. De details volgen tijdens het overleg eind september, waar ook BOVAG bij aanwezig is.
Heeft u vragen? Neem dan contact op via gt@bovag.nl. U mag deze informatie ook aan uw klanten vertellen of sturen.