De pagina wordt geladen...
De franchisenemers in Nederland zijn met een omzet van 53,5 miljard euro, 331.800 medewerkers en met 33.000 vestigingen een uiterst belangrijke factor in de Nederlandse economie. Dat staat in ‘De economische impact van franchisenemers’, een analyse die onderzoeksbureau Panteia deed in opdracht van onder andere BOVAG en Franchisenemers Netwerk Nederland.
Ook werd de relatie tussen de franchisenemer en de franchisegever onderzocht in verhouding tot hun bijdrage aan het BNP. Zo blijkt de bijdrage hoger in landen waarde de positie van franchisenemers wettelijk beschermd is. Daarmee onderschrijft het rapport het belang om de Nationale Franchisecode in Nederlandse wetgeving te verankeren. En dat is een belangrijk lobbyonderwerp voor BOVAG. Vandaag wordt het rapport aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat.
In Nederland zijn er zo’n 1.000 franchiseformules actief. De gezamenlijke franchise-omzet is met bijna 23 miljard het grootst in de automotive branche. Franchise-supermarkten zijn goed voor een omzet van ruim 13 miljard. Zowel in de supermarktbranche als in de automotive zijn franchisenemers verantwoordelijk voor ruim een derde van de brancheomzet. Qua aantal werkzame personen wordt de lijst aangevoerd door de supermarkten. De franchisenemers van de supermarktformules geven werk aan ruim 110.000 medewerkers. Bovendien vormen zij vaak de trekker in winkel- en dorpscentra waar ook andere winkels en de horeca van profiteren.
Hoewel de gezamenlijke franchisenemers in totaal veel omzet en werkgelegenheid realiseren zijn die individuele franchisenemers kleinschalige MKB-ondernemingen, zo stelt Panteia. In veel sectoren is het gemiddelde aantal werkzame personen per franchisenemer slechts 3. De supermarktbedrijven zijn met gemiddeld 56 werkzame personen de grootste werkgevers. Panteia tekent daarbij aan dat het hierbij ook om veel parttimers gaat.
Naast de economische impact wijst Panteia ook op de maatschappelijke meerwaarde van franchisenemers. Door hun, relatieve zelfstandigheid kunnen franchisenemers goed inspelen op lokale omstandigheden. Zo nemen franchisenemers relatief veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan en zorgen zij voor veel BOL- en BBL-stageplekken voor leerlingen van het MBO. Daarnaast noemt Panteia sponsoring van lokale goede doelen en sportactiviteiten, het nadrukkelijk samenwerken met lokale leveranciers en het organiseren van lokale activiteiten voor de omgeving, zoals een braderie of het sinterklaasfeest.
De franchisenemers zijn blij met de toezegging van staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat. Zij gaf vorige week in een overleg met de vaste Kamercommissie van Economische Zaken en Klimaat aan te komen met regelgeving om een einde te maken aan de machtsongelijkheid tussen franchisenemers en franchisegevers. Op dit moment is er sprake van een grote machtsongelijkheid tussen franchisenemers en franchisegevers. De FNN rekent er dan ook op dat de nieuwe regelgeving de NFC wettelijk verankert, in ieder geval alle voor de franchisenemers beschermende maatregelen.
Stringente regelgeving draagt ook bij aan het economisch functioneren, zo blijkt uit onderzoek. De economische impact van franchisenemers in Nederland is bijna 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Daarmee scoort Nederland aanmerkelijk lager dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten waar franchisenemers 7,4% bijdragen aan het BBP. In Australië is het percentage van de franchiseomzet 10,8% van het BBP. Dit zijn landen waar sprake is van stringente regulering op het gebied van franchising.