BOVAG: te vroeg om nu al te oordelen over plannen klimaatakkoord

Laatste update 13 december 2018 Leestijd: 3 min

Volgens diverse landelijke media zou het klimaatakkoord op losse schroeven staan. Diverse partijen zouden hun handen er vanaf willen trekken. BOVAG denkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Bovendien is het veel te vroeg voor stellingname. Pas in de loop van februari weten we waar we precies aan toe zijn.

BOVAG heeft meegewerkt aan de concept-voorstellen van de zogenoemde ‘mobiliteitstafel’ om de CO2-uitstoot in de sector vervoer te beperken. De uitgangspunten voor iedereen aan die ‘mobiliteitstafel’ van het klimaatakkoord waren vooraf volstrekt duidelijk, want vastgelegd in het regeerakkoord: we moeten de doelstellingen van Parijs halen en het kabinet kiest ervoor om dat onder meer te doen door de introductie van elektrische auto’s richting 2030 te versnellen. En zo’n versnelling kost geld. Die doelstelling staat aan de ‘mobiliteitstafel’ dus niet ter discussie, want die was tevoren vastgesteld door het kabinet. Het gaat daar aan die ‘tafel’ dus over hóe die doelstelling dan te bereiken. Uiteraard met gezond verstand en oog voor de realiteit.

Subsidie en stimulering

BOVAG besloot mee te praten om de zorgen dat de stimuleringsmaatregelen slim, werkbaar, effectief en betaalbaar zijn. En om te zorgen dat de kosten zo gelijk mogelijk verdeeld worden. Daarnaast vindt BOVAG dat subsidie- en stimuleringsmaatregelen altijd tijdelijk moeten zijn. En dat tijdig bekeken moeten worden of ze effectief zijn. Met andere woorden: als het niet werkt, moet je er snel weer mee stoppen!

Februari

Die uitgangspunten verdedigen we aan de mobiliteitstafel. En dat gaat de goede kant op. Maar we zijn er nog niet, pas eind december weten we wat er het voorstel is. En dan moet dat ook eerst nog doorgerekend worden door de planbureaus. Pas in de loop van februari weten we precies waar we aan toe zijn. Wat BOVAG betreft is het dus veel te vroeg om nu al stelling te nemen.

Kabinet aan zet

Wat weten we wel? Gaat dit in de breedte van alle automobilisten extra geld kosten? Ja. Gaat dan om grote bedragen? Nee. Het gaat waarschijnlijk om nog geen 100 euro per auto, per jaar. En het zal zeer tijdelijk zijn. De EV moet zo snel mogelijk op eigen benen kunnen staan. Dit kan alleen maar als ook de overheid mee investeert. Zover zijn we nog niet. Het kabinet is nu aan zet.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring