BOVAG kritisch op uitwerking Klimaatakkoord; eventuele BPM-verhoging onacceptabel

Laatste update 21 december 2018 Leestijd: 4 min

Hoewel BOVAG liever Europees dan nationaal beleid ziet om mobiliteit te verduurzamen, is de brancheorganisatie niet ontevreden met het nu gepresenteerde Klimaatakkoord. De suggesties die het kabinet daarbij in de aanbiedingsbrief doet, baren BOVAG echter wel zorgen. BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt: “BOVAG blijft kritisch kijken of het kabinet het onderhandelingsresultaat aan de Mobiliteitstafel respecteert en de consument met een benzine- of dieselauto niet de dupe wordt. Een variant met alleen verhoging van de aanschafbelasting BPM, zoals het kabinet ook wil onderzoeken, is wat ons betreft onacceptabel.”

Volgens BOVAG resulteren de vooraf gestelde kaders van het kabinet in zeer kostbaar beleid in verhouding tot de klimaatwinst. En dit terwijl de maatschappij weinig tot geen extra kosten zou krijgen voorgeschoteld als in de pas wordt gelopen met verduurzaming op Europees niveau. Een lobby voor een nationaal verkoopverbod van nieuwe auto's en import van occasions op fossiele brandstof past daar dan ook niet in. In haar aanbiedingsbrief zegt het kabinet daar op in te zetten, terwijl dat aan de Mobiliteitstafel niet aan de orde is geweest. Ook een variant met alleen verhoging van de BPM komt uit de koker van het kabinet en is voor BOVAG onbespreekbaar.


Weinig manoeuvreerruimte

Eckhardt: “De Mobiliteitstafel heeft binnen de kaders van dit kabinet om tot een verstandige vorm van stimulering en financiering te komen een maximaal resultaat behaald. Die kaders beperkten de manoeuvreerruimte. Een van de doelstellingen van de regering is dat vanaf 2030 alleen nog maar emissieloze personenauto’s worden verkocht. De voorstellen van de Mobiliteitstafel zorgen er niet zozeer voor dat de aanschaf van elektrische auto’s méér wordt gestimuleerd, maar ánders. Er wordt veel meer ingezet op het stimuleren van aankoop door particulieren en minder op stimulering van de zakelijke markt. Dat is ook eerlijker, en uiteindelijk nodig om een groot deel van het wagenpark te elektrificeren. De spoedige verkenning naar vormen van betalen naar gebruik vinden wij ook een verstandig besluit.”

Consument niet de dupe

Voor BOVAG is het van groot belang dat consumenten met benzine- of dieselauto’s niet opdraaien voor de volledige financiële dekking van de plannen voor elektrisch vervoer. In het voorstel worden nu ook lichte bedrijfswagens betrokken, waarvoor een iets hogere motorrijtuigenbelasting verschuldigd wordt, gelijk aan ongeveer twee euro per maand. “Als het kabinet een andere variant met dekking buiten de automobiliteit wil onderzoeken, juicht BOVAG dat uiteraard toe, want daar hebben wij ook steeds voor gepleit. Verhoging van bijvoorbeeld de aanschafbelasting BPM is wat ons betreft onacceptabel, al was het maar omdat dat het pad richting betalen naar gebruik dwarsboomt”, aldus Bertho Eckhardt. 

Alternatieve brandstoffen

“BOVAG vindt het verstandig dat er naast de focus op elektrisch vervoer met batterijtechniek ook aandacht is voor de ontwikkeling van waterstof, zoals de doelstelling om in 2025 zo’n 15.000 waterstofauto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. En biobrandstoffen, die vooral voor de transportsector van groot belang zijn.” Daarnaast toont de Mobiliteitstafel realisme voor wat betreft zero emissie stadsdistributie, met een overgangsregeling voor de periode 2025-2030 en subsidies op korte termijn voor aanschaf van hybride en elektrische vrachtwagens en elektrische bestelauto’s.

Eckhardt geeft aan dat BOVAG steeds kritisch zal blijven: “De voorgenomen evaluatie in 2023 is cruciaal om overstimulering te voorkomen en ervoor te zorgen dat de maatregelen zo kosteneffectief mogelijk blijven. Van belang is ook dat er voor langere termijn duidelijkheid is voor de markt.”
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring