Dit haalde BOVAG voor u uit de Miljoenennota

Laatste update 22 september 2017 Leestijd: 2 min

De dinsdag gepresenteerde Miljoenennota bevatte zoals verwacht geen verrassingen, maar BOVAG heeft toch alle maatregelen die u als ondernemer in de mobiliteitsbranche fiscaal en arbeidsrechtelijk treffen op een rij gezet.

Alle veranderingen in de autobelastingen waren al vastgelegd in de Autobrief II, die nog tot en met 2020 doorloopt. Die waren dus al bekend. Zoeken we toch naar iets nieuws, dan is het wellicht de doorrekening van wat al die fiscale vergroeningsmaatregelen de overheid eigenlijk kosten.

Een opsomming:
  • De BPM-vrijstelling voor nulemissie auto’s kost de schatkist in 2017 € 4 miljoen en volgend jaar naar verwachting € 6 miljoen.
  • De MRB-vrijstelling voor diezelfde auto’s kost de schatkist respectievelijk € 12 en € 18 miljoen in 2017 en 2018.
  • Het MRB-halftarief voor plug-in hybride auto’s kost die jaren € 38 en € 43 miljoen.
  • De verlaagde bijtelling voor nulemissie auto’s kost de schatkist dit en volgend jaar € 86 en € 127 miljoen.
  • De verlaagde bijtelling voor andere (zeer) zuinige auto’s, inclusief plug-in hybrides en zeer zuinige benzine- en dieselauto’s kost de staat in 2017 € 529 miljoen en in 2018 € 367 miljoen.
Totaal gaat dus om een bedrag van zo’n 1,2 miljard euro dat er in die twee jaar bij elkaar opgeteld minder in de schatkist rolt.

Widget can't be used as inline.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring