Europese koepel van rijscholen bespreekt ontwikkelingen rond zelfrijdende auto

Laatste update 25 oktober 2017 Leestijd: 5 min

BOVAG heeft de Europese koepel van de rijscholenbranche (EFA) van 17 tot en met 19 oktober op bezoek gehad in Nederland. Vanuit 18 lidstaten waren 35 gedelegeerden aanwezig. Er werd onder andere gesproken over de ontwikkelingen rond de zelfrijdende auto en hoe gezorgd kan worden dat de rol van de rijinstructeur blijft bestaan.

Binnen de European Driving Schools Association (EFA) wordt gesproken over het vergroten van de verkeersveiligheid, het verhogen van de kwaliteit en positief beïnvloeden van de (internationale) rijopleiding, tegengaan van fraude en elkaar op de hoogte te brengen van nieuwe oplossingen, activiteiten en actualiteiten.

CBR

Petra Delsing, directeur van het CBR, vertelde tijdens de bijeenkomst hoe het Nederlandse examenbureau werkt, hoe in Nederland wordt omgaan met fraudebestrijding bij de theorie-examens, over de consumentencampagne die gestart is en welke stappen het CBR aan het zetten is voor de toekomst.

Ontwikkelingen elektrische voertuigen in rijonderwijs

De Vereniging van Elektrische Rijders presenteerde over de historie van elektrificatie en gaf inzicht in toekomstige ontwikkelingen rondom de elektrische auto en motorfiets. Noorwegen gaf daarbij aan dat bijna de helft van de lesauto’s elektrisch is. In Oostenrijk rijden er ook al ruim 1000 elektrische lesauto’s rond. Aangezien ook de Nederlandse overheid erover nadenkt om in de toekomst brandstofauto’s te verbieden, is het interessant om te leren van landen om ons heen. Hoe passen zij deze ontwikkelingen toe in de rijopleiding? Verder is een aantal landen actief bezig om ADAS (Advanced driver-assistance systems) actief op te nemen in de rijopleiding en examens. Er is uitgebreid gesproken over autonoom rijden en de zelfrijdende auto. Hoe zien andere lidstaten deze ontwikkeling en de rol van rijinstructeur hierbij? Hoe snel denken we dat dit gaat en wat moeten we nu al doen om te zorgen dat rijinstructie ook blijft bestaan als de zelfrijdende auto steeds dichterbij komt? Veel zaken waar BOVAG verder over gaat nadenken, uit gaat werken en met leden gaat bespreken.

Lobby

Sébastien Garnier, een EU-lobbyist uit Brussel, was uitgenodigd als een van de gastsprekers. Hij heeft de aanwezigen meegenomen in het proces van Europese belangenbehartiging en het feit dat steeds meer wetgeving gemaakt wordt in Europa. Van belang dus dat EFA actief de Europese lobby in de gaten houdt, dat wij onszelf hiervan op de hoogte stellen en telkens als een van de eersten weten wat er allemaal gaat veranderen. Ook moeten wij de EFA actief informeren over wijzigingen die in Nederland gaande zijn.

Code 80

Er is gesproken over code 80, die ineens in Nederland ingevoerd gaat worden. Geen van de andere lidstaten heeft een code 80, dus er was veel verbazing.

Rotondes en verkeersveiligheid

Verder stond de uniformiteit van rotondes op de agenda. Vooral in IJsland gebeuren er veel ongelukken op rotondes, voornamelijk veroorzaakt door toeristen. Na een korte presentatie door elke lidstaat werd duidelijk dat er veel verschil is in de voorrangsregels per land voor rotondes. Het bestuur van de EFA gaat in Brussel vragen in hoeverre er meer uniformiteit kan komen in de verkeersregels voor rotondes.

Motorvermogen A2-motorfietsen

Het motorvermogen van A2-motorfietsen dat per 1 januari 2018 verandert, geeft veel onrust in de verschillende lidstaten. In een aantal landen zijn A en A2 motoren echt andere motorfietsen, in landen als Nederland zien deze motoren er hetzelfde uit, zijn de rijeigenschappen nagenoeg hetzelfde alleen is er wat meer vermogen beschikbaar. Consumenten vragen zich terecht af waarom ze een extra examen moeten afleggen op eenzelfde motorfiets als waarop ze twee jaar geleden hun A2-rijbewijs hebben gehaald. Hierover gaat het bestuur van de EFA een position paper schrijven, dat na goedkeuring van de lidstaten naar Europa wordt verzonden voor meer uniformiteit.

Goedkeuring position paper

Alle lidstaten hebben een position paper goedgekeurd waarin de missie van EFA staat benoemd: verkeersveiligheid is voor iedereen van belang. Het gaat niet alleen om het besturen van een voertuig maar om verkeersveilig gedrag. EFA is ervan overtuigd dat alleen een kwalitatief hoogwaardige professionele rijopleiding de verkeersveiligheid kan vergroten. Dit document gaat EFA toelichten in Brussel, maar alle lidstaten worden ook gevraagd om de eigen overheid hierover te informeren. De gehele tekst kunt u hier downloaden.

Vragen?

Heeft u verder vragen over de EFA, onderwerpen die besproken zijn of andere zaken die te maken hebben met Europese wet- en regelgeving? Laat het gerust weten via rijscholen@bovag.nl.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring