Nadat het vizier van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eerder dit jaar gericht was op de advertentieprijzen van auto’s, heeft de toezichthouder nu aangekondigd de prijzen van banden op de korrel te nemen. Ook voor banden geldt immers: niet-vermijdbare kosten moeten opgenomen zijn in de advertentieprijs.
In een brief aan de verkopers van banden aan consumenten meldt de ACM te hebben geconstateerd dat zij lang niet altijd de juiste advertentieprijs hanteren. De ACM roept verkopers op hun prijzen waar nodig zo spoedig mogelijk aan te passen. Vanaf 8 december gaat de ACM handhaven op de juiste advertentieprijs. Verkopers die prijzen hanteren waarin niet-vermijdbare kosten niet zijn opgenomen, lopen het risico op een forse boete.
Montagekosten
Wat zijn dan niet-vermijdbare kosten in geval van banden? Dat betreft kosten waar je als koper niet omheen kan, waar je dus niet van kan afzien. Meest evident is de verwijderingsbijdrage. Die is verplicht, maar doorberekenen daarvan niet. Kiest een bedrijf voor doorberekenen van de verwijderingsbijdrage, dan moet dat bedrag in de advertentieprijs zijn opgenomen. Op de website, in de showroom en in de prijslijst. En mag het bedrag dus niet achteraf alsnog op de factuur gezet worden.
Als het bij een bedrijf niet mogelijk is om banden los te kopen, dus zonder montage, dan moeten ook de montagekosten in de advertentieprijs verwerkt zitten. Heeft een klant bij een bedrijf de mogelijkheid om banden los te kopen, dan is dat niet nodig.
Een uitgebreide toelichting van de ACM en meer voorbeelden van wat wel en niet te doen, staan te lezen in
deze brief plus bijlagen.
Veelgestelde vragen
Zijn bandenmontagekosten wel of niet vermijdbaar?
De handelspraktijk van een bedrijf maakt of kosten onvermijdbaar zijn of niet. Indien het bedrijf alleen in combinatie met monteren de banden levert, dan zijn de montagekosten onvermijdbaar. Dit kan bijvoorbeeld anders zijn als de montagekosten afhankelijk zijn van een soort staffel. Bijvoorbeeld bij vier banden kopen montagekosten voor twee banden. Dan zijn de kosten wel onvermijdbaar, maar niet in de advertentieprijs van een enkele band op te nemen, omdat de montagekosten niet per band zijn, maar afhankelijk van het aantal gekochte banden. Deze onvermijdbare kosten mogen dan met een i’tje bij de advertentieprijs van de band vermeld worden.
Indien de consument banden kan kopen om ze zelf of elders te laten monteren dan zijn de montagekosten vermijdbaar. In dat geval hoeven de kosten voor montage niet in de advertentieprijs te worden opgenomen. U kunt deze kosten dan als optioneel element aanbieden aan de consument.
Gelden de regels ook voor bijvoorbeeld fiets- en caravanbanden?
De ACM houdt toezicht op álle verkoop door bedrijven aan consumenten (behalve financiële producten). De regels voor prijstransparantie gelden dan ook voor álle bedrijven die producten of diensten aan consumenten verkopen. In deze brief richt de ACM zich specifiek aan verkopers van autobanden aan consumenten, maar de regels zijn ook van toepassing op verkopers van banden voor andere voertuigen aan consumenten. De ACM is ook bevoegd om richting deze verkopers handhavend op te treden. Vergelijk dit met het eerdere traject over de rijklaarmaakkosten. Daar hebben we alleen de verkopers van nieuwe auto’s aangeschreven, maar ook daar is gecommuniceerd dat het voor de verkoop van alle voertuigen geldt.
8 december is wel heel kort dag. Is er niet te praten over een overgangsregeling, zodat bedrijven voldoende tijd hebben om de noodzakelijke aanpassing te doen?
Het antwoord van ACM is: nee. De regels zijn al jarenlang van kracht en zouden dus ook al jarenlang nageleefd moeten worden door verkopers van autobanden. De ACM geeft verkopers tot 8 december de tijd om hun verkooppraktijken in lijn met de regelgeving te brengen.
Waar kunnen ondernemers terecht met vragen over dit onderwerp?