OBD-poort in auto op de tocht; BOVAG in verzet

Laatste update 19 december 2017 Leestijd: 2 min

‘Houd de OBD-poort in elke auto’, dat vraagt BOVAG aan ministers Schultz van Haegen en Kamp nu in de voorstellen voor nieuwe Europese typegoedkeuringsregels aan de beschikbaarheid van de OBD-poort wordt gemorreld. BOVAG vreest dat de keuzevrijheid voor de consument en een gelijk speelveld voor retailers daarmee in gevaar komen.

BOVAG heeft samen met ANWB en VNA een brief gestuurd aan de ministers van Infrastructuur & Milieu en Economische Zaken met het verzoek om ons als lidstaat hard te maken voor het behoud van de effectieve OBD-poort in elke auto op de Europese markt. In tekstvoorstellen over de nieuwe Europese typegoedkeuringsregels zagen de organisaties dat wordt geprobeerd de functionaliteit van de OBD-poort te marginaliseren en in sommige gevallen wordt zelfs de hele OBD-poort niet meer genoemd. De consumenten- en brancheorganisaties vinden dit ongewenst, aangezien dit de fabrikant steeds meer regie en exclusiviteit geeft over de toegang tot het motormanagementsysteem en daarmee technische informatie die de auto genereert. Immers, in tegenstelling tot het autobedrijf heeft de autofabrikant in toenemende mate de technische mogelijkheid ‘over the air’ met de auto te communiceren. Er is nog geen regelgeving die bepaalt met wie en tegen welke condities die data moet worden gedeeld.

Geen gelijk speelveld

De consumenten- en brancheorganisaties pleiten in hun oproep dat in iedere auto de huidige functionaliteiten van de OBD-poort behouden moeten blijven, ook tijdens het rijden. Dit moet worden vastgelegd in de Europese regels voor typegoedkeuring. Gebeurt dit niet, dan gaat dat ten koste van een concurrerende automotive keten en daarmee van een gelijk speelveld voor retailers. Met als gevolg dat de keuzevrijheid voor de consument wordt beperkt.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring