Drie belangrijke afspraken rond prijzen en levering van scooters

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De landelijke discussie rond scooters wordt steeds sterker. Dat betekent dat de scooter steeds meer onder een vergrootglas komt te liggen. Er komt dan ook een verscherpt toezicht op hoe scooters en bromfietsen worden aangeboden in de winkel en op internet. Zorg dus dat u zich aan de onderstaande drie afspraken houdt.

BOVAG roept alle leden op om drie belangrijke vuistregels te hanteren bij de verkoop en levering van scooters (zowel brom- als snorfiets). Het gaat zowel om afspraken die voortvloeien uit wetgeving als uit convenanten van de branche. Piaggio stuurde de afspraken eerder al naar zijn eigen dealers en BOVAG ondersteunt die van harte.

1. Gebruik all-inprijzen
De wet schrijft voor dat scooters, bromfietsen en motorfietsen (maar ook auto’s, caravans etcetera) geprijsd moeten zijn inclusief alle niet-vermijdbare kosten. Het is niet toegestaan om een ‘kale’ prijs te communiceren of een aparte regel toe te voegen met ‘rijklaarmaken en kenteken’. Deze kosten mogen ook niet als 'optioneel' op de website staan. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert hier op. Vuistregel voor 'niet-vermijdbaar' is dat alle kosten die gemaakt moeten worden  om de showroom legaal en rijdend te verlaten, in de advertentieprijs moeten zijn opgenomen. Optionele kosten mogen uiteraard wel los worden gecommuniceerd. Al dan niet in de vorm van pakketten. Wie zich niet aan deze wet houdt, kan tegen een fikse boete aanlopen.

2. Vast tarief voor afgedankte voertuigen
Scooter Recycling Nederland (SRN) is al een paar jaar actief in Nederland met het milieuverantwoord afvoeren van afgedankte scooters en bromfietsen. Er is per scooter een tarief vastgesteld van vijf euro (bij 50cc). Dit is een btw-dragend tarief. Het is niet toegestaan om een ander (hoger) tarief voor het afvoeren te rekenen. 
 
3. Stop met opvoeren
Ondanks de maatschappelijke druk, het anti-opvoerconvenant en het risico op kwijtspelen van dealerschap of BOVAG-lidmaatschap, wordt opvoeren links en rechts nog steeds aangeboden. De branche staat in zijn hemd als de politiek klaagt dat snorfietsen- en scooters veel te hard rijden, terwijl bedrijven nog opvoeren. Op deze manier is er geen valide argument meer over om te proberen deze categorie te sparen. Het gaat hier om uw eigen boterham en die van uw collega’s. Het dringende advies is dan ook: stop met opvoeren. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring