ACM: “Meer transparantie in rijklaarkosten, nu btw nog”

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat importeurs in advertenties van nieuwe auto’s nu prijzen inclusief de onvermijdbare autorijklaarkosten vermelden. Bij merkdealers en onafhankelijke autobedrijven is nog verbetering nodig. Zo wordt er nog te vaak met prijzen exclusief btw geadverteerd.

De ACM startte medio 2016 een campagne om te zorgen voor transparante prijzen in de autobranche. De afgelopen periode heeft de ACM alle importeurs en hun dealers opgedragen hun prijzen inclusief de onvermijdbare kosten te vermelden. Bernadette van Buchem, directeur consumenten ACM: “Dit is een mooi resultaat voor consumenten. Het is belangrijk dat zij niet langer worden geconfronteerd met onverwachte kosten. Ook kunnen zij de prijzen beter vergelijken.” De ACM denkt dat dit positieve resultaat ermee samenhangt dat alle importeurs tegelijk de omslag hebben gemaakt en er zo sprake is van een gelijk speelveld. Hoewel de ACM had aangegeven vanaf 1 januari met strenge handhaving te starten, bleek het in praktijk niet nodig om boetes of dwangsommen op te leggen bij importeurs.

Verplichten mag niet

Bij merkdealers is er volgens de ACM echter nog wél verbetering te boeken. Uit steekproeven op websites van merkdealers bleek dat twintig procent de nieuwe regels nog niet naleeft en met prijzen exclusief rijklaarkosten adverteert. Ook worden rijklaarkosten soms vermomd als verplicht afleverpakket én moet er verplicht voor garantie worden betaald. De ACM is daarover duidelijk: dit is niet toegestaan. Optionele afleverpakketten moeten ook echt als extra worden aangeboden. Daarnaast worden er ook nog te vaak (gebruikte) auto’s zonder btw geadverteerd. En ook dat is niet toegestaan. “Een all-in prijs is de prijs van een auto waarmee een consument er zo mee kan wegrijden. Dus dat betekent inclusief btw”, aldus de ACM.

Oneerlijk speelveld

Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van BOVAG, roept de BOVAG-leden op om scherp te blijven op duidelijkheid in prijzen. “Transparantie is goed voor de consument, maar het is ook heel belangrijk voor de professionele uitstraling van onze branche. Daar staan wij als BOVAG voor.”
Over het adverteren van auto’s zonder btw is Eckhardt helder: “Dat moet stoppen. Het zorgt voor een oneerlijk speelveld voor de autobedrijven onderling, dat ze op deze manier bovendien zelf in stand houden. We moeten dit als branche samen met softwareleveranciers en portals oppakken en oplossen.”

‘Gebruikt’ wordt verder onderzocht.

De regel dat onvermijdbare kosten in de prijs moeten zitten geldt ook voor tweedehands auto’s, motoren, caravans en campers. De komende periode brengt de ACM in kaart hoe groot het probleem hier is en wat een passende aanpak is.


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring