BOVAG Onderhoudsbeurt: aandachtspunt veiligheidsindicator koppeling

Laatste update 04 augustus 2017 Leestijd: 2 min

Voor consumenten is de veiligheidsindicator een prima hulpmiddel, maar deze kan er voor zorgen dat de controle van de koppeling tijdens de BOVAG Onderhoudsbeurt niet goed gaat. Dit punt komt dan ook regelmatig terug tijdens de steekproeven. Met één simpele handeling gaat de controle wel goed. BOBAG deelt deze handigheid graag met u.

Tip: deel deze informatie met uw monteurs!
 

De veiligheidsindicator is een veer belast onderdeel. Dat betekent dat bij het verwijderen van de trekhaakkogel het groende cilindrisch gedeelte verdwijnt. De schroefveer drukt de indicator in zijn uitgangspositie van geen kogel in de koppeling aanwezig.

Bij een BOVAG onderhoudsbeurt wordt de werking, slijtage en de borging van de koppeling gecontroleerd. Met een 49 mm kogel (kaliber) kijken we naar de slijtage van de koppeling. Alleen de veiligheidsindicator drukt alle mogelijke speling weg omdat deze op de bovenzijde van de 49 mm kogel drukt, óók als de koppeling versleten is. Als de keurmeester geen speling waarneemt zal hij deze (onterecht) als oké beoordelingen. 

Het is dus noodzakelijk om de druk van de schroefveer tijdelijk weg te nemen door de veiligheidsindicator op te tillen. De 49 mm kogel kan zich nu vrijelijk bewegen in de koppeling. Wordt nu geen speling waargenomen dan is de koppeling nog oké. Koppelingen moeten namelijk altijd spelingvrij zijn.

De BOVAG-werkinstructie zal binnenkort op dit punt worden aangepast.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring