3 belangrijke zaken uit het overleg met CBR

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

In het Branche Voorzitters Overleg (BVO) vertelt het CBR over actuele ontwikkelingen en afspraken. In het laatste overleg zijn onder andere reserveringstermijnen en het vervolg op het startdocument van de branchepartijen aan bod gekomen. BOVAG zet de belangrijkste zaken voor u op een rij.

1. Reserveringstermijnen

De reserveringstermijnen zijn landelijk gezien weer bijna binnen de normen. Belangrijkste oorzaak hiervan is de succesvolle werving van nieuwe examinatoren bij het CBR. In november 2016 zijn 12 nieuwe mensen met de opleiding gestart en in januari wordt gestart met een groep van 16 nieuwe krachten. Daarnaast zijn er selectiedagen in het leven geroepen om de werving nog sneller te laten verlopen. Naar verwachting zal er in Q2 2017 geen krapte meer zijn in de capaciteit. Er wordt ook nog steeds gezocht naar CCV-examinatoren, maar deze werving verloopt moeizamer gezien het beperkt aantal sollicitanten dat beschikt over een mbo-diploma in combinatie met grote rijbewijzen.

2. Vervolgstappen naar aanleiding van het startdocument 

Naar aanleiding van het startdocument van de branche is er vanuit diverse Kamerleden om aanvullende informatie gevraagd. De branchepartijen willen hierin graag samen met het CBR optrekken en naar buiten treden. Het CBR is momenteel bezig met onderzoek door middel van expertmeetings en het opstellen van een blauwdruk voor de doorontwikkeling van het autopraktijkexamen. Het CBR ondersteunt het startdocument vanuit het belang in de verkeersveiligheid en de gewenste professionalisering van de branche.

3. Sensoren in winterbanden

Sinds 1 november 2014 moeten nieuwe auto’s door leveranciers worden afgeleverd met TPMS-sensoren, die de bestuurder actief informeren over de (minimale) bandenspanning. Met ingang van 2017 zal deze eis ook worden opgenomen in de permanente voertuigeisen (apk). Zodra dat het geval is, zal het CBR hierover nader communiceren met betrekking tot de aan examenvoertuigen gestelde wettelijke en aanvullende eisen. Lesauto’s, die zijn afgeleverd na 1 november 2014, moeten dus nu al zijn uitgerust met dit systeem. Daarbij is het mogelijk dat bij het wisselen van zomer- naar winterbanden een kleine storing optreedt, die kenbaar wordt gemaakt via een lampje op het dashboard van de examenauto. Omdat deze voertuigeis (nog) geen APK-eis is en omdat de winterbandenperiode al is ingegaan, zal het CBR gedurende de winterperiode van 2016/2017 examenauto’s niet afkeuren, als een dergelijk lampje brandt.
 
Download de volledige notulen van het BVO van 23 november 2016 onderaan deze pagina. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring