Pittige, maar duidelijke boodschap aan veranderende branche op jaarcongres

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Zware kost. Zo beschreven veel leden het verhaal dat consultantsbureau Roland Berger tijdens het jaarcongres van BOVAG Fietsbedrijven vertelde. “Doe je als fietsondernemer nu niets, dan is het nog maar de vraag of je winkel in 2020 nog bestaansrecht heeft.”

De 2017-editie van de jaarlijkse ledenevenement gaat de geschiedenis in als ‘die met de pittige boodschap’. De afgelopen twee jaarcongressen heeft BOVAG de consument en de keten al in kaart gebracht. Daaruit werd duidelijk dat de situatie in de branche niet houdbaar is, stelde branchemanager Niels Hansen. “Het water staat bij veel ondernemers aan de lippen. Ze zitten klem in een ‘sandwich’, tussen de veeleisende consument en de ‘machtige’ fabrikant. Beslist geen ideale situatie.” Aan BOVAG dus de schone taak om aan de slag te gaan met het vraagstuk: ‘hoe krijgen fietsretailers weer grip op hun eigen toekomst? Hansen: “We hebben hulp ingeschakeld van adviesbureau Roland Berger. Zij hebben veel kennis van retail, distributiemodellen en ketens. Daarbij hebben we ook samengewerkt met mensen die hier nog meer verstand van hebben, namelijk fietsondernemers zelf.” De uitkomsten van het onderzoek heeft Roland Berger maandag 6 februari gedeeld met de aanwezige BOVAG-leden tijdens het jaarcongres in Amersfoort.

Blind vertrouwen

Het tweede en derde deel van het jaarcongres stond in het teken van samenwerking. Taalstrateeg Sarah Gagestein vertelde ondernemers hoe je mensen meekrijgt in verandering in drie stappen. Als uitsmijter van de dag werden ondernemers geïnspireerd door topscheidsrechter Björn Kuipers. Volgens hem is het verschil tussen een team en een topteam blind vertrouwen. 

Impressiefilm



 

> Bekijk de foto's

> Download de presentatie van het onderzoek van Roland Berger
> Download de presentatie van Sarah Gagestein


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring