Nieuwe voorzitter SRN: "Afschaffen sloop in eigen beheer belangrijke taak"

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Patrick Bruitzman is als afgevaardigde van de RAI Vereniging, sinds 1 januari 2017, de nieuwe voorzitter van het bestuur van Scooter Recycling Nederland (SRN). De 48-jarige manager van Kymco ziet het afschaffen van Sloop in Eigen Beheer van brom- en snorfietsen momenteel als een van de voornaamste taken van SRN.

Bruitzman zat al in het bestuur van SRN en werd voorzitter nadat Gemma Warmerdam afscheid nam van deze functie. Bij de Nederlandse importeur van het Taiwanese merk, Kymco, is Bruitzman de technische man. Hij is verantwoordelijk voor de techniek van de producten. “Dat kan gaan om het regeltechnisch voldoen van producten, constructiefouten, maar ook diagnoserapportages.”

Hoe ben jij zelf in deze branche terecht gekomen?
“Ik begon al vroeg met het sleutelen aan scooters. Toen rond mijn tiende levensjaar de nieuwe ringweg Amsterdam werd gebouwd kwam er een complex vrij waar we konden crossen met brommertjes. Die gingen natuurlijk stuk en geld voor nieuwe onderdelen was er niet. Daar is de liefde voor het vak ontstaan. En met die kennis kwam ik uiteindelijk bij Kymco terecht, waar ik mijn ei goed kwijt kan.”

Wat zie jij als de belangrijkste actiepunten van SRN?
“Door het verbeteren van het recyclingsnetwerk moet de schade aan het milieu zoveel mogelijk worden beperkt. Daarvoor zijn het faciliteren en informeren van demontagebedrijven, vergroten van het aantal inleverpunten en voorlichting aan consumenten de belangrijkste kerntaken. Het belang van SRN is om de mileubelasting van een brom- of snorfiets aan het eind van zijn levensduur zo laag mogelijk te maken. We willen daarbij bovendien een hoog percentage van  hergebruik van materialen behalen.”

SRN is samen met RAI Vereniging, BOVAG en RDW in gesprek met de overheid om Sloop In Eigen Beheer (SIEB) van brom- en snorfietsen af te schaffen. Waarom is dat belangrijk?
“We moeten meer zicht krijgen op een verantwoorde demontage van gevaarlijke stoffen. Door het afschaffen van SIEB kunnen afgedankte brom- en snorfietsen alleen nog door erkende demontagebedrijven worden gederegistreerd uit het kentekenregister. Hierdoor wordt inzichtelijk bij welke bedrijven de afgedankte brom- en snorfietsen worden gedemonteerd. Ongeveer zestig procent van de demontage gaat nu namelijk nog via de vrije, ongecontroleerde markt. Met alle gevolgen vandien. Het moet voor consumenten logisch worden om een oude scooter op verantwoorde wijze af te voeren en niet bij het grofvuil te zetten.”

Zijn er al genoeg inleverpunten en demontagebedrijven in Nederland?
“In onze beleving hebben we momenteel bijna een landelijk dekkend netwerk, maar het aantal inleverpunten en demontagebedrijven moet nog wel verder worden vergroot in dunbevolkte gebieden. Zo moet een consument ook in de provincies Flevoland, Friesland, Groningen en Limburg zo snel mogelijk zijn oude brom- of snorfiets kunnen afgeven voor demontage. In sommige dunbevolkte gebieden moeten we andere oplossingen bedenken voor het demonteren van brom- of snorfietsen in de regio. Een ophaaldienst zou daarvoor bijvoorbeeld al een mogelijke oplossing zijn. Ook daar gaan we verder mee aan de slag.”

Bron: SRN

Scooter Recycling Nederland is het recyclingsysteem van de brom- en snorfietsbranche. Het is opgezet in 2011 door RAI Vereniging en BOVAG, met het doel om een milieuvriendelijke verwerking van oude brom- en snorfietsen te verbeteren.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring