Nieuwe Arbowet aangenomen door Eerste Kamer

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Op Prinsjesdag 2016 werd aangekondigd dat de Eerste Kamer nieuwe Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) zou beoordelen. Dat is gebeurd; de nieuwe Arbowet is aangenomen en gaat per 1 juli 2017 in. Herziening van de wet is nodig omdat de arbeidsmarkt voortdurend in beweging is en er steeds meer aandacht is voor duurzame inzetbaarheid.

Een van de aanpassingen is dat de bedrijfsarts toegankelijker wordt voor werknemers. Zij krijgen bijvoorbeeld het recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts bij ziekteverzuimbegeleiding. Dit heeft gevolgen voor de contracten die werkgevers hebben met arbo-artsen.

Andere aanpassingen rond de bedrijfsarts:
  • Werknemers kunnen gebruik maken van een open spreekuur van de bedrijfsarts, zonder de werkgever hierover te informeren
  • De bedrijfsarts heeft vrij toegang op de werkvloer zodat hij weet wat er leeft en speelt
  • De bedrijfsarts heeft een onafhankelijke en adviserende rol
  • De preventiemedewerker van een organisatie krijgt een duidelijkere rol: adviseren en samenwerken.
  • Er komt een basiscontract arbodienstverlening waarin verschillende afspraken vastgelegd worden
  • Elke bedrijfsarts moet een klachtenprocedure hebben

Voorbereiden

De nieuwe Arbeidsomstandighedenwet gaat in op 1 juli 2017.  Daarna hebben de werkgevers nog een jaar de tijd om de contracten met de arbodienstverlener aan te passen zodat ze aan de wet voldoen. Meer informatie over arbeidsomstandigheden staat op arbomobiel.nl. Daar vindt u ook de digitale branche RI&E, een (gratis) instrument voor werkgevers binnen de branche Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven (cao MvT). Voor meer informatie over de nieuwe Arbowet kunt u gratis het webinar van ArboNED volgen. Deze live, online uitzending vindt plaats op dinsdag 11 april om 19:00 uur en is overal via pc, laptop of tablet te volgen. ArboNED maakte ook een praktisch overzicht met meer informatie over de veranderingen die deze wet met zich mee brengt.

Vragen

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00 of via het ledenportaal.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring