Bedrijfsfiets moet weer fiscale stimulans krijgen

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De verkoop van nieuwe fietsen in Nederland is sinds 2007 met 30 procent afgenomen van 1,4 miljoen stuks tot minder dan een miljoen in 2015, terwijl de problemen met bereikbaarheid, luchtkwaliteit en volksgezondheid almaar prominenter zijn geworden.

De oplossing ligt volgens BOVAG in herinvoering van de succesvolle bedrijfsfietsenregeling en het fiscaal aantrekkelijker maken van fietsgebruik voor woon-werkverkeer.

Het potentieel van de fiets is met de opkomst van e-bikes en speed pedelecs enorm geworden, hetgeen ook blijkt uit het marktaandeel van deze fietsen. Inmiddels heeft een op de drie nieuwe fietsen elektrische ondersteuning, maar de totale fietsverkoop daalt inmiddels al zo’n tien jaar op rij. BOVAG vindt dat een zorgelijke ontwikkeling, omdat juist het gebruik van de oer-Hollandse fiets met al zijn technische snufjes van tegenwoordig, een grote bijdrage kan leveren aan het oplossen van de vele problemen met files, parkeren, luchtkwaliteit en volksgezondheid.

Werkkostenregeling

Nota bene ondertekende de Ministerie van Infrastructuur en Milieu in december 2012 een Green Deal ‘Fiets in het woon-werkverkeer’, waarin werd afgesproken dat binnen tien jaar het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer moet groeien van 25 naar 30 procent. Een van de genoemde maatregelen was ‘ondersteuning van bedrijven die het fietsen naar het werk willen introduceren’. Amper twee jaar later, op 1 januari 2015, werd de zeer succesvolle bedrijfsfietsenregeling door de staatssecretaris van Financiën afgeschaft. Een ‘fiets van de zaak’ concurreert sindsdien in de werkkostenregeling met het personeelsfeest en het kerstpakket, en staat daardoor niet meer op het netvlies van werkgevers en werknemers. BOVAG pleit ervoor dat een nieuw kabinet de bedrijfsfietsenregeling in ere herstelt en werkgerelateerd gebruik van een (elektrische) fiets als alternatief voor de auto fiscaal beloont, bijvoorbeeld in de sfeer van de bijtelling.

Verkoop nieuwe fietsen totaal:

                            Waarvan e-bikes:

2007      1.400.000               81.000
2008      1.337.000             134.000
2009      1.281.000             153.000
2010      1.215.000             166.000
2011      1.198.000             181.000
2012      1.035.000             175.000
2013      1.008.000             192.000
2014      1.051.000             223.000
2015         983.000             276.000

Bron: BOVAG-RAI, GfK

 
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring