CECRA/McKinsey: Nieuwe toetreders grotere bedreiging dan digitalisering

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De toenemende hoeveelheid nieuwe spelers op de automotive markt is een van de grootste bedreigingen voor autodealers. Misschien wel groter dan de technologische ontwikkelingen. Dat is een belangrijke conclusie uit het CECRA/McKinsey-rapport dat de Europese dealerkoepel CECRA heeft laten maken over de toekomst van de merkdealer.

In de Europese scenariostudie die McKinsey in opdracht van CECRA uitvoerde is een analyse gemaakt van de impact die alle trends hebben op het rendement van dealers. Daaruit blijkt dat niet zozeer de groei van de technologie en de digitalisering de grootste bedreiging voor merkdealers vormt, maar het feit dat het vooral nieuwe, branchevreemde partijen zijn die met die nieuwe technieken de automotive markt veroveren. “De potentiële marktverstoringen zetten het businessmodel van dealers onder druk. Dealers moeten zelf hard aan de slag met hun strategie om te zorgen dat zij een rol blijven spelen”, aldus luidt een van de aanbevelingen uit het rapport.

Samen uitproberen

Geert Brummelhuis, branchemanager BOVAG Autodealers en sinds gisteren bestuurslid van CECRA, ziet dat in Europa de teneur van de discussie over de bedreigingen verschuift. Was het vroeger vooral de vinger wijzen naar de importeur, nu kijkt de dealerbranche ook naar waar zij zelf veranderingen kan doorvoeren. “Samenwerking in de keten is belangrijk. Vooral op het gebied van data en technologie is het goed om nieuwe toepassingen samen uit te proberen. Begin klein en wees niet bang om nieuwe initiatieven al doende aan te passen. Dat is ook wat de nieuwe toetreders doen. En als zij er succesvol mee zijn, dan kunnen wij dat zelf ook.”

Antje Woltermann, voorzitter van de dealerdivisie (ECD) binnen CECRA: “De afgelopen jaren heeft iedere dealer zich afgevraagd of hij de veranderingen in zijn omgeving wel goed bijhield. CECRA probeert voortdurend om goede antwoorden op deze vraag te vinden. Het rapport van McKinsey is geheel in lijn hiermee.”

Het McKinsey rapport werd donderdag tijdens de European Car Dealers Day in Brussel gepresenteerd.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring