Contributie 2017 en actualiteiten voor schadeherstelbedrijven

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Naast nieuws over de contributie vindt u op deze pagina actualiteiten rond de opdrachtgevers, de samenwerking met FOCWA, technische informatie en informatiebijeenkomsten.

Contributie BOVAG, afdeling schadeherstelbedrijven

De contributie voor de afdeling Schadeherstelbedrijven kent twee situaties. Ofwel u heeft al een hoofdlidmaatschap bij BOVAG met één van uw andere bedrijven al lid van BOVAG, of u heeft nog geen hoofdlidmaatschap.

U heeft een hoofdlidmaatschap bij een andere afdeling van BOVAG via een van uw andere bedrijven
Wanneer u al met een bedrijf (of meerdere bedrijven) lid bent bij een andere afdeling van BOVAG, geldt voor uw schadeherstelbedrijf (of bedrijven) het sublidmaatschap. Hierbij maakt het niet uit bij welke afdeling van BOVAG dat hoofdlidmaatschap is ondergebracht. In dit geval bedraagt de contributie voor het sublidmaatschap € 900,00, voor 2017. Voor één vestiging betaalt u dus € 900,00. Bij meerdere schadevestigingen ontvangt u een gestaffelde ‘gezinskorting’. Deze staffel is als volgt opgebouwd:

Voor de eerste vestiging betaalt u altijd € 900,-. Voor vestiging twee tot en met vijf wordt per bedrijf 810,- betaald (ofwel, 10% korting op de basiscontributie voor het sublidmaatschap). Voor vestiging zes tot en met tien wordt per bedrijf € 720,00 betaald, ofwel 20% op de basiscontributie. Voor de bedrijven 11 tot en met 50 geldt 30% korting, enz.

U heeft geen hoofdlidmaatschap bij BOVAG via een ander bedrijf
In dit geval wordt één vestiging hoofdlid bij BOVAG, afdeling Schadeherstelbedrijven. In 2017 bedraagt de contributie voor het hoofdlidmaatschap € 1.250,00. De contributie voor het eerste sublidmaatschap bedraagt in 2017 € 900,00. Bij meerdere vestigingen ontvangt u voor de overige bedrijven een gestaffelde ‘gezinskorting’ op de contributie voor het sublidmaatschap. Deze staffel is als volgt opgebouwd:

Voor de eerste vestiging betaalt u dus een sublidmaatschap van € 900,-. Voor vestiging twee tot en met vijf wordt per bedrijf 810,- betaald (ofwel, 10% korting op de basiscontributie voor het sublidmaatschap). Voor vestiging zes tot en met tien wordt per bedrijf € 720,00 betaald, ofwel 20% op de basiscontributie. Voor de bedrijven 11 tot en met 50 geldt 30% korting, enz.

Garantie- en faillissementsregeling

Als lid van BOVAG kunt u ook voor schadeherstel de bekende BOVAG Garantiebewijzen afgeven. De garantieregeling van BOVAG is tweezijdig afgestemd met consumentenorganisaties. Dat geldt ook voor de bemiddeling bij eventuele geschillen met een particuliere consument. Dan kunt u gebruik maken van BOVAG mediators die zullen trachten het geschil op te lossen. Lukt dat niet, is de gang naar de Geschillencommissie Voertuig in Den Haag mogelijk.

Daarnaast kent BOVAG een faillissementsdekking. Mocht een klant een garantieclaim hebben bij een hersteller die -onverhoopt- failliet is gegaan wordt op kosten van BOVAG (verzekerd via BOVEMIJ) een vervangende reparatie aangeboden via een ander, bij BOVAG aangesloten, schadeherstelbedrijf.

Opdrachtgevers

De afgelopen periode heeft BOVAG intensief contact gehad met verzekeraars, importeurs en leasemaatschappijen. Zij zijn allen geïnformeerd over de kwaliteitsnorm, de garantieregeling en de faillissementsdekking die BOVAG heeft ingericht. Opdrachtgevers zien geen bezwaar in het lidmaatschap van BOVAG voor wat betreft de sturing van werkzaamheden. Zij hebben aangegeven hun herstelnetwerk via de eigen communicatiekanalen hierover te zullen informeren, dan wel de nodige wijzigingen te zullen doorvoeren bij het vernieuwen van de contracten.

Samenwerking FOCWA

De samenwerking met FOCWA krijgt vorm in de beoogde oprichting van een gezamenlijke stichting waarin de algemene branchenorm voor de kwaliteit van schadeherstel wordt ondergebracht. Binnen de stichting, waar BOVAG een bestuurszetel met stemrecht krijgt, wordt de kwaliteitsnorm inhoudelijk vastgesteld en afgestemd met schadeherstellers en hun opdrachtgevers. Daarnaast wordt ook de uitvoering van bedrijfsbeoordelingen verder geregeld, waarbij bij het uitvoeren van bedrijfsbeoordelingen waar mogelijk rekening gehouden wordt met beoordelingen die al gedaan zijn door andere marktpartijen, zoals verzekeraars of importeurs. Deze aanpak maakt het mogelijk dat bedrijfsbeoordelingen zo scherp mogelijk worden ingekocht, dat zo min mogelijk verschillende partijen bij de bedrijven over de vloer komen om beoordelingen uit te voeren en dat optimaal rekening wordt gehouden met beoordelingen die door anderen zijn verricht.

Technische informatie

Momenteel onderzoekt BOVAG, samen met ABZ, de mogelijkheden van collectieve inkoop van technische informatie vanuit Thatcham of van AllData. Insteek van de gesprekken is dat, naast prijsvoordeel, beide informatieleveranciers eenvoudig te benaderen moeten zijn en actuele voertuiginformatie daadwerkelijk beschikbaar hebben.

Informatiebijeenkomsten

Vanzelfsprekend bent u als lid van harte welkom op een van de komende informatiebijeenkomsten van de afdeling Schadeherstelbedrijven. Onderstaand een overzicht van data en locaties:

  • 02 november Hengelo: Twentse Bierbrouwerij Proeflokaal, Tuindorpstraat 61
  • 08 november Oss: Restaurant-zaal 't Putje,Willibrordusweg 81
  • 15 november Bunnik: Locatie 78, Burgemeester van de Weijerstraat 78
  • 30 november Sneek: De Walrus, Leeuwenburg 11
  • 07 december Poortugaal: Abel, Albrandswaardsedijk 196
  • 13 december Giethoorn: Grand Café Fanfare, Binnenpad 68

Aanmelden kan eenvoudig via deze link.

Vragen?

Wij zullen u later in het jaar informeren over de specifieke activiteiten en bijeenkomsten voor schadeherstel.

Mocht u onverhoopt nog vragen hebben, staan uw voorzitter Toine Beljaars (06 - 20 00 24 13) of uw branchemanager Frans Kragten (06 - 22 55 57 65) steeds klaar om deze te beantwoorden.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring