ACM-richtlijn: onduidelijkheid over adverteren occasions

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

BOVAG ontvangt van leden veel vragen als het gaat om de nieuwe ACM-richtlijn inzake het adverteren van occasions. We zetten de meest gestelde vragen voor u op een rij.

Geldt de regeling voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s?  

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) zegt hierover het volgende: “De verplichting om in advertenties bij de prijsstelling alle onvermijdbare en voorzienbare kosten op te nemen, geldt voor alle verkopers die adverteren met een aanbieding van een concreet product aan consumenten. Voor verkopers van gebruikte auto’s geldt hetzelfde wettelijke kader. Als zij onvermijdbare kosten in rekening brengen dan zullen deze in de prijs moeten zijn opgenomen.” Dit betekent dat het voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s geldt, dat de prijs die geadverteerd wordt, de prijs moet zijn waarvoor de consument de auto kan kopen en hiermee weg kan rijden. De consument mag niet verrast worden met extra verplichte kosten zoals de kosten voor tenaamstelling (leges). 
 

Waarom worden er automatisch afleverkosten of rijklaarmaakkosten opgeteld door mijn dataleverancier of occasionportal?

ACM heeft partijen gesommeerd uiterlijk 1 november 2016 er zorg voor te dragen dat zij de wet naleven. Gebeurt dit niet dan zal ACM na 1 november overgaan tot handhaving. Hierdoor zijn partijen in beweging gekomen door deze kosten automatisch op te tellen. Dit is in vele gevallen niet correct. Het is namelijk een verkeerde aanname dat deze kosten altijd onvermijdbaar zijn.  
 

Hoe zorg ik ervoor dat ik geen risico loop?

Zorg ervoor dat de geadverteerde prijs een prijs is, die alle onvermijdbare kosten bevat.  
 

Wat is het verschil tussen vermijdbare en onvermijdbare kosten?

Er zijn bepaalde kosten die altijd onvermijdbaar zijn zoals bijvoorbeeld btw en tenaamstelling (leges).U mag dus nooit adverteren zonder deze kosten op te nemen in de geadverteerde prijs naar consumenten. Verder bepaalt u als ondernemer welke kosten verder onvermijdbaar zijn. Neem als voorbeeld BOVAG-garantie. Heeft u een occasion die u absoluut niet zonder BOVAG Garantie verkoopt, dan maakt u deze kosten onvermijdbaar. Dat houdt in dat de geadverteerde prijs, de prijs inclusief deze BOVAG Garantie dient te zijn. U mag daarbij het BOVAG Garantielogo tonen, zodat u hiermee onderscheidend bent. Is op de occasion de BOVAG Garantie optioneel? Dan worden de kosten hiervan vermijdbaar en hoeft deze niet in de geadverteerde prijs te zitten. Het is immers een te maken afspraak tussen de kopende en verkopende partij. U dient natuurlijk wel altijd transparant te zijn wat de eventuele bijkomende kosten zijn.
 

Hoe zit het ook alweer met het BOVAG Garantielogo?

De richtlijnen rondom het BOVAG Garantielogo veranderen niet en zijn in lijn met de wet waarop de ACM toeziet, maar hebben wij voor de zekerheid nog een keer voor u op een rij gezet. 

Bij het aanbieden van een gebruikte auto in een advertentie vermeldt u:  
a) De prijs inclusief BOVAG Garantie. U mag dan het BOVAG Garantielogo afbeelden en in de omschrijving vermelden wat de auto zonder garantie kost. 
b) De prijs zonder BOVAG Garantie. U mag dan het BOVAG Garantielogo niet afbeelden. In de omschrijving moet u duidelijk de prijs inclusief BOVAG Garantie vermelden. Het BOVAG logo mag ten teken van uw lidmaatschap bij de naam van uw bedrijf wel worden afgebeeld.
In een advertentie moet u de afleveringskosten en overige bijkomende kosten vermelden, zodat duidelijk is wat de totaalprijs van de auto is.

In een advertentie moet u auto’s aanbieden volgens de in het handelsverkeer gebruikelijke prijsopbouw:  
a) prijs inclusief BTW en BPM (bedrijfsauto’s uitgesloten)  
b) geen verrekening van een eventuele inruilauto  
c) geen overige non-transparante prijsstellingen.

Heeft u vragen over de nieuwe ACM-richtlijn? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via (030) 65 953 00.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring