Zes tips: wat te doen bij faillissementsdreiging?

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Niet alleen retailers staan voor grote uitdagingen, ook fabrikanten. In de media staat soms te lezen, dat een leverancier in zwaar weer zit. Waar moet u dan op letten? BOVAG geeft zes tips.

1. Wacht met het plaatsen van nieuwe bestellingen
U kunt beter geen nieuwe bestelling  plaatsen als er een faillissement dreigt. In deze situatie is het verstandig om even af te wachten. Wanneer u iets bestelt, is er een kans dat het product niet wordt geleverd, terwijl u wel hebt betaald.

2. Wacht met het doen van een aanbetaling
Als u vermoed dat de fabrikant zijn leveringsverplichting niet na zal komen, heeft u als ondernemer het recht om de aanbetaling tijdelijk op te schorten. Deze kunt u alsnog later betalen. De koopovereenkomst blijft nog wel in stand.

3. Als u al betaald heeft, wacht dan even af
U heeft besteld en (aan)betaald, maar nog niet geleverd gekregen. Op dat moment kunt u maar één ding doen en dat is afwachten. Het is mogelijk dat de financiële problemen worden opgelost en u alsnog de bestelling geleverd krijgt. In geval van een faillissement, stelt de rechtbank een curator aan die gaat bekijken of er alsnog geleverd kan worden en of er betalingen terug kunnen worden betaald. In geval van faillissement is het altijd aan te raden contact op te nemen met de curator als u een vordering heeft.

4. Houd de status van het bedrijf in de gaten
Op internet kunt u zien of het bedrijf daadwerkelijk failliet is. Op de website rechtspraak.nl staat het insolventieregister, waarin u kunt zoeken op de naam van het bedrijf. U kunt hier informatie vinden over het faillissement en de curator. Ook de Kamer van Koophandel kan vertellen of een bedrijf failliet is en wat de contactgegevens van de curator zijn.

5. Neem bij een definitief faillissement contact op met de curator
Als definitief bekend is dat de fabrikant failliet is, dan kunt u zich als schuldeiser melden bij de curator. De curator kan u vertellen of de bestelling alsnog wordt geleverd. Eventueel kan de koopovereenkomst ontbonden worden. Als de bestelling wel geleverd kan worden, bent u wel verplicht om het product af te nemen en te betalen.

6. Zorg dat u de algemene voorwaarden van BOVAG gebruikt
Er zijn ook gevallen waarin uw klant of afnemer failliet (dreigt) te gaan. Zorg ervoor dat uw overeenkomst met de klant de algemene voorwaarden van BOVAG van toepassing zijn verklaard. Daarin zijn bijvoorbeeld het eigendomsvoorbehoud en recht van retentie opgenomen. In sommige gevallen kan dit u een betere positie als schuldeiser opleveren.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring